måndag 22 juli 2024

inloggad som

Malmö FF vinner sponsringsligan

|  ,
|  

Att Malmö FF är Sveriges rikaste idrottsklubb är välkänt. Klubben har dessutom störst sponsorintäkter.

Malmö FF hade högre intäkter än någon annan idrottsklubb i Sverige förra året: 588,6 Mkr (566,6). Sponsorstödet uppgick till 74,7 mkr (54,9).

Tidningen Sport & Affärer har rankat klubbarna i de största lagidrotterna utifrån intäkter. Nyligen kollade Rapidus ekonomin i de skånska SHL-klubbarna Rögle och Malmö. Det är bara Rögle som kvalar in på topp 15 i listan.

Malmö FF är etta med sina 588,6 Mkr i fjol före Djurgården på 344,5 Mkr. Rögle är trea bland hockeyklubbarna och nia totalt på 190,5 Mkr medan Malmö Redhawks 118,9 Mkr räcker till tolfte plats bland SHL-klubbarna.

MFF:s intäkter kommer främst från Uefa (pris- och tv-pengar) 197,9 Mkr, spelarförsäljningar 100,9 Mkr och matchintäkter 81,4 Mkr. Sponsorer står för 74,7 Mkr. Trots detta sjönk MFF:s resultat till 82,4 Mkr från 153,9 året innan. MFF har ett eget kapital på hela 700,6 Mkr (618,2).

I jämförelse hade Helsingborgs IF intäkter på 87,7 Mkr vilket gav en nionde plats bland fotbollsklubbarna. Llaget åkte ur Allsvenskan och spelar nu i Superettan.

De 16 allsvenska klubbarna omsatte nästan 2,8 miljarder kronor 2022 – en ökning med 1 miljard på två år.

En av många stora MFF-sponsorer är Eleda Group, som sedan 2019 är namnsponsor för MFF:s hemmaarena. Eleda och dotterbolaget Akeas sponsringsmodell har fyra byggstenar: affärsutveckling, varumärkesplacering, kund- och personalvård samt Corporate Social Responsibility (CSR).

– Vi drar nytta av kraften i starka idrottsvarumärken både för att stärka våra egna varumärken och att vårda kunder och personal. När det gäller CSR använder vi FN:s globala mål som karta och kompass i samverkan med klubbarna, säger Ingemar Queckfeldt, Head of sponsorship på Akea som sponsrar en rad skånska föreningar.

Han berättar att de mäter nyttan av alla avtal utifrån medial räckvidd i tv, webb och print samt utvärderar antal event och allmän samhällsnytta.

– Kort sagt: Vi använder föreningslivet som vår marknadsplats, vi supporterar föreningslivet då vi bedömer att föreningslivet är en vital del av ett hållbart samhälle, säger Ingemar Queckfeldt.

På damsidan är det också Malmö i topp – FC Rosengård vars intäkter landade på 34,8 Mkr (30,8) och en förlust på -0,8 Mkr vilket gör att det egna kapitalet är nere på 0,3 Mkr. Det återstår att se om det svenska damlandslaget kan bidra till att höja marknadsvärdet på damfotbollen.

Sölve Dahlgren

Att Malmö FF är Sveriges rikaste idrottsklubb är välkänt. Klubben har dessutom störst sponsorintäkter.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • ”Obegripligt att idrotten inte kedjar sig bredvid Greta Thunberg”

    Sportsligt går det sämre än på länge för svensk fotboll. Nu sinar dessutom tv-pengarna och nästa rättighetsavtal riskerar att bli en kalldusch för de allsvenska klubbarna.
    Sportjournalisten Olof Lundh efterlyser mer pengar från det offentliga och en långsiktig satsning på talangutveckling.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.

  • Näringslivets önskelista

    Elförsörjning, fred i Ukraina och en mer proaktiv innovationspolitik – det är några av de saker som det skånska näringslivet önskar sig för 2024.