torsdag 22 februari 2024

inloggad som

Malmö FF vinner sponsringsligan

|  ,
|  

Att Malmö FF är Sveriges rikaste idrottsklubb är välkänt. Klubben har dessutom störst sponsorintäkter.

Malmö FF hade högre intäkter än någon annan idrottsklubb i Sverige förra året: 588,6 Mkr (566,6). Sponsorstödet uppgick till 74,7 mkr (54,9).

Tidningen Sport & Affärer har rankat klubbarna i de största lagidrotterna utifrån intäkter. Nyligen kollade Rapidus ekonomin i de skånska SHL-klubbarna Rögle och Malmö. Det är bara Rögle som kvalar in på topp 15 i listan.

Malmö FF är etta med sina 588,6 Mkr i fjol före Djurgården på 344,5 Mkr. Rögle är trea bland hockeyklubbarna och nia totalt på 190,5 Mkr medan Malmö Redhawks 118,9 Mkr räcker till tolfte plats bland SHL-klubbarna.

MFF:s intäkter kommer främst från Uefa (pris- och tv-pengar) 197,9 Mkr, spelarförsäljningar 100,9 Mkr och matchintäkter 81,4 Mkr. Sponsorer står för 74,7 Mkr. Trots detta sjönk MFF:s resultat till 82,4 Mkr från 153,9 året innan. MFF har ett eget kapital på hela 700,6 Mkr (618,2).

I jämförelse hade Helsingborgs IF intäkter på 87,7 Mkr vilket gav en nionde plats bland fotbollsklubbarna. Llaget åkte ur Allsvenskan och spelar nu i Superettan.

De 16 allsvenska klubbarna omsatte nästan 2,8 miljarder kronor 2022 – en ökning med 1 miljard på två år.

En av många stora MFF-sponsorer är Eleda Group, som sedan 2019 är namnsponsor för MFF:s hemmaarena. Eleda och dotterbolaget Akeas sponsringsmodell har fyra byggstenar: affärsutveckling, varumärkesplacering, kund- och personalvård samt Corporate Social Responsibility (CSR).

– Vi drar nytta av kraften i starka idrottsvarumärken både för att stärka våra egna varumärken och att vårda kunder och personal. När det gäller CSR använder vi FN:s globala mål som karta och kompass i samverkan med klubbarna, säger Ingemar Queckfeldt, Head of sponsorship på Akea som sponsrar en rad skånska föreningar.

Han berättar att de mäter nyttan av alla avtal utifrån medial räckvidd i tv, webb och print samt utvärderar antal event och allmän samhällsnytta.

– Kort sagt: Vi använder föreningslivet som vår marknadsplats, vi supporterar föreningslivet då vi bedömer att föreningslivet är en vital del av ett hållbart samhälle, säger Ingemar Queckfeldt.

På damsidan är det också Malmö i topp – FC Rosengård vars intäkter landade på 34,8 Mkr (30,8) och en förlust på -0,8 Mkr vilket gör att det egna kapitalet är nere på 0,3 Mkr. Det återstår att se om det svenska damlandslaget kan bidra till att höja marknadsvärdet på damfotbollen.

Sölve Dahlgren

Att Malmö FF är Sveriges rikaste idrottsklubb är välkänt. Klubben har dessutom störst sponsorintäkter.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.