måndag 22 juli 2024

inloggad som

Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

Snart är fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för de skånska elitföreningarna.

Receptet för överlevnad i Superettan är att bli en fotbollsinkubator och tjäna pengar på spelarförsäljningar.

Landskrona Bois gjorde en vinst på 3,6 Mkr 2023 jämfört med en förlust på -1,2 Mkr året innan. Omsättningen ökade till 37,7 (25,5) Mkr.

En rad spelarförsäljningar gav en nettovinst på 8 Mkr. En del av detta kom från när Elfsborg sålde den tidigare Bois-spelaren Jacob Ondrejka till belgiska Royal Antwerp.

– Att utveckla och förädla unga spelare är en del av vår strategi och vi har de senaste åren lyckats väldigt väl med det. Ju noggrannare du är i scoutingen desto mer ökar sannolikheten till bra transfers. Men 2023 års försäljning kan vi så klart inte ta som ett normalår, säger Karl-Johan Hallenborg Olsson, ny klubbchef för Landskrona Bois.

Bois har sedan 2018 vänt ett negativt eget kapital på -2,3 Mkr till +6,9 Mkr, en viktig buffert och avgörande parameter för den elitlicens som krävs i de högre serierna.

Snart börjar arbeten inför ombyggnad av arenan, som under 2024 främst påverkar parkering och tillgänglighet.

– Vi har ett par år framför oss med bygget och det är kanske först 2027 som det står helt klart. Vi behöver höja våra intäkter kraftigt över tid. För att stabilisera sig i toppen och tävla på riktigt är det en förutsättning, säger Karl-Johan Hallenborg Olsson och fortsätter:

– Den nya arenan kommer vara ett sätt att ta sig till den positionen där både publik och partner kommer att få ytor och komfort som vi inte är i närheten av idag.

Helsingborgs IF däremot har en arena av allsvensk klass och överlägset högst publiksnitt (6.038) i Superettan 2023. BoIS (2.364) och Trelleborgs FF (1.084) ligger på den undre halvan.

– Det sportsliga resultatet påverkar såklart men vi har jobbat med att bygga intresse en längre tid för att locka familjer, föreningar och ungdomar. Men även den äldre generationen som vi tappade under pandemin, säger Reda Chahrour, tf. klubbdirektör i HIF.

Redan före premiären har man sålt 3.600 årskort, vilket är 700 fler än under hela 2023.

HIF omsatte 68 Mkr men gjorde ändå en liten förlust (-0,4 Mkr) och det egna kapitalet minskade till 5,5 Mkr. Det skiljer i storleksordningen 17-18 Mkr i centrala intäkter jämfört med spel i Allsvenskan, som HIF åkte ur 2022.

– Vi har gjort stora neddragningar på organisationen. Det är svårare med vår storlek men vi behöver lära att anpassa oss, säger Reda Chahrour.

En del i detta är att precis som Bois fokusera på att utveckla spelare för att få ett positivt transfernetto. Förra året blev det +4,8 Mkr och i år budgeterar man med 3,0 Mkr.

– Vi vill vara en säljande klubb och har byggt en struktur med en yngre trupp och en strategi där vi kan öka värdet på truppen genom att ge yngre spelare chansen. Givetvis kryddat med äldre spelare, säger Reda Chahrour.

HIF gör dessutom en satsning på dam- och flickverksamhet där förhoppningen är att damerna ska nå högsta serien på sikt.

– Två seniorlag ökar vår räckvidd och hjälper oss att bibehålla nivån på partnerintäkterna. I budgeten tar vi höjd för konjunkturläget och har respekt för att många företag har det tufft, säger Reda Chahrour.

Trelleborgs FF ökade omsättningen till 45,3 miljoner kronor, från 38,3 miljoner kronor året innan. På sista raden blev det lite mer än en halv miljon kronor plus. Det egna kapitalet ökade från strax över en halv till en dryg miljon kronor.

Men i år tror klubbledningen att omsättningen minskar till cirka 42 miljoner kronor.

– Utifrån konjunkturen ser det ut att bli ett tufft år, säger klubbdirektör Mattias Kronvall.

Av förra årets omsättning kom nära hälften, 19 miljoner kronor, från sponsor-och reklamintäkter.

– Vi märker speciellt att det är svårare för våra samarbetspartner, vilket är en stor och viktig del för oss. Vi har också sett ökade kostnader kopplade till material, resor, kost och logi.

TFF, som är en av förhållandevis få svenska föreningar med elitlag på både herr- och damsidan, har nu lagt över kioskverksamhet och så kallad hospitality i ett nystartat eventbolag.

– När det gäller att ha två elitlag hade vi 2023 den klart minsta ekonomin. Det är otroligt viktigt att vara konkurrenskraftig på alla plan, säger Mattias Kronvall.

Sölve Dahlgren
Ola Nilsson

Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.

  • Näringslivets önskelista

    Elförsörjning, fred i Ukraina och en mer proaktiv innovationspolitik – det är några av de saker som det skånska näringslivet önskar sig för 2024.

  • På väg mot hållbarhet

    Tetra Pak med Sverigechefen Marie Sandin har 50-faldigat hållbarhetsinvesteringarna på fem år.

  • Svensk vd säljer danska smycken för miljarder

    Svenske Alexander Lacik tar den danska smyckekedjan Pandora till oanade höjder – genom att satsa på fysiska butiker.