fredag 12 april 2024

inloggad som

Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

Snart är fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för de skånska elitföreningarna.

Receptet för överlevnad i Superettan är att bli en fotbollsinkubator och tjäna pengar på spelarförsäljningar.

Landskrona Bois gjorde en vinst på 3,6 Mkr 2023 jämfört med en förlust på -1,2 Mkr året innan. Omsättningen ökade till 37,7 (25,5) Mkr.

En rad spelarförsäljningar gav en nettovinst på 8 Mkr. En del av detta kom från när Elfsborg sålde den tidigare Bois-spelaren Jacob Ondrejka till belgiska Royal Antwerp.

– Att utveckla och förädla unga spelare är en del av vår strategi och vi har de senaste åren lyckats väldigt väl med det. Ju noggrannare du är i scoutingen desto mer ökar sannolikheten till bra transfers. Men 2023 års försäljning kan vi så klart inte ta som ett normalår, säger Karl-Johan Hallenborg Olsson, ny klubbchef för Landskrona Bois.

Bois har sedan 2018 vänt ett negativt eget kapital på -2,3 Mkr till +6,9 Mkr, en viktig buffert och avgörande parameter för den elitlicens som krävs i de högre serierna.

Snart börjar arbeten inför ombyggnad av arenan, som under 2024 främst påverkar parkering och tillgänglighet.

– Vi har ett par år framför oss med bygget och det är kanske först 2027 som det står helt klart. Vi behöver höja våra intäkter kraftigt över tid. För att stabilisera sig i toppen och tävla på riktigt är det en förutsättning, säger Karl-Johan Hallenborg Olsson och fortsätter:

– Den nya arenan kommer vara ett sätt att ta sig till den positionen där både publik och partner kommer att få ytor och komfort som vi inte är i närheten av idag.

Helsingborgs IF däremot har en arena av allsvensk klass och överlägset högst publiksnitt (6.038) i Superettan 2023. BoIS (2.364) och Trelleborgs FF (1.084) ligger på den undre halvan.

– Det sportsliga resultatet påverkar såklart men vi har jobbat med att bygga intresse en längre tid för att locka familjer, föreningar och ungdomar. Men även den äldre generationen som vi tappade under pandemin, säger Reda Chahrour, tf. klubbdirektör i HIF.

Redan före premiären har man sålt 3.600 årskort, vilket är 700 fler än under hela 2023.

HIF omsatte 68 Mkr men gjorde ändå en liten förlust (-0,4 Mkr) och det egna kapitalet minskade till 5,5 Mkr. Det skiljer i storleksordningen 17-18 Mkr i centrala intäkter jämfört med spel i Allsvenskan, som HIF åkte ur 2022.

– Vi har gjort stora neddragningar på organisationen. Det är svårare med vår storlek men vi behöver lära att anpassa oss, säger Reda Chahrour.

En del i detta är att precis som Bois fokusera på att utveckla spelare för att få ett positivt transfernetto. Förra året blev det +4,8 Mkr och i år budgeterar man med 3,0 Mkr.

– Vi vill vara en säljande klubb och har byggt en struktur med en yngre trupp och en strategi där vi kan öka värdet på truppen genom att ge yngre spelare chansen. Givetvis kryddat med äldre spelare, säger Reda Chahrour.

HIF gör dessutom en satsning på dam- och flickverksamhet där förhoppningen är att damerna ska nå högsta serien på sikt.

– Två seniorlag ökar vår räckvidd och hjälper oss att bibehålla nivån på partnerintäkterna. I budgeten tar vi höjd för konjunkturläget och har respekt för att många företag har det tufft, säger Reda Chahrour.

Trelleborgs FF ökade omsättningen till 45,3 miljoner kronor, från 38,3 miljoner kronor året innan. På sista raden blev det lite mer än en halv miljon kronor plus. Det egna kapitalet ökade från strax över en halv till en dryg miljon kronor.

Men i år tror klubbledningen att omsättningen minskar till cirka 42 miljoner kronor.

– Utifrån konjunkturen ser det ut att bli ett tufft år, säger klubbdirektör Mattias Kronvall.

Av förra årets omsättning kom nära hälften, 19 miljoner kronor, från sponsor-och reklamintäkter.

– Vi märker speciellt att det är svårare för våra samarbetspartner, vilket är en stor och viktig del för oss. Vi har också sett ökade kostnader kopplade till material, resor, kost och logi.

TFF, som är en av förhållandevis få svenska föreningar med elitlag på både herr- och damsidan, har nu lagt över kioskverksamhet och så kallad hospitality i ett nystartat eventbolag.

– När det gäller att ha två elitlag hade vi 2023 den klart minsta ekonomin. Det är otroligt viktigt att vara konkurrenskraftig på alla plan, säger Mattias Kronvall.

Sölve Dahlgren
Ola Nilsson

Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Exoskelett i nya Lejonkulan

    Ett samarbete med Nasa banade väg för Sofie Woge att utveckla ett så kallat exoskelett för personer med ryggmärgsskada. I veckans avsnitt av Rapidus podd Lejonkulan berättar hon om sitt bolag Tendo som nu behöver pengar för att skala upp.