torsdag 30 maj 2024

inloggad som

Fetast plånbok vinner

|  ,

Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

Krönika av Rapidus reporter Martin Linderoth

Det finns en stark vilja att vinna SM-guld och plocka hem titlar. För att återfå sin forna glans måste hockeylaget Malmö Redhawks öka intäkterna. Och för att göra det krävs ett närmare samarbete med näringslivet. Det sade Jim Roslund, styrelseledamot i Redhawks, när vi pratades vid för ett tag sedan. 

För att kunna konkurrera över tid måste Redhawks öka spelarbudgeten ordentligt. Enligt Jim Roslund krävs en spelarbudget över snittet på 55 miljoner kronor. Hur långt dit Redhawks har inför nästa säsong är oklart. En sak som dock står klart är att Redhawks har legat i botten av samtliga SHL-bolag gällande spelarbudget under säsongen som har gått. Något som i allra högsta grad återspeglar sig i de sportsliga prestationerna (Redhawks slutade på en tolfteplats, av fjorton). Cash är alltså i det här sammanhanget king. 

Visst är tränaren viktig, men den som har störst plånbok vinner i längden. Det medgav MFF:s tränare Henrik Rydström när han lät sig intervjuas under ett Rapidus-event på Eleda stadion förra året. Det ligger mycket i det. Samtidigt är det småstadslagen som får bidrag från kommunen. Storklubbar som Malmö Redhawks får klara sig själva och det gäller att vara innovativ. 

Nyligen ingick därför Redhawks ett samarbete med telekombolaget Tillmobil (som tillhör koncernen Reunify Group där Jim Roslund är delägare och sitter i styrelsen). Samarbetet innebär i korthet att Tillmobil kommer skänka 90 procent av intäkterna från alla företagsabonnemang som tecknas av Redhawks partners samt externa bolag som vill stötta klubben. Kravet från Tillmobil mot Redhawks är att pengarna går till att stärka herr- och damlaget för att göra dessa mer konkurrenskraftiga i sina respektive serier.

Om detta hjälper Redhawks i klubbens ambition att flytta fram sina positioner inom SHL återstår att se. Tydligt är i alla fall att såväl Redhawks som andra elitidrottsklubbar verkligen kan gynnas av närmare samarbete med näringslivet. För det är ju ofta där pengarna finns. 

Fetast plånbok vinner. Eller så här, den som kan och vill öppna sin feta plånbok vinner. 

Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Lyft för Joel Eklunds sportföretag

    USWE Sports som säljer sportryggsäckar gick över 100 Mkr i försäljning under det brutna räkenskapsåret. Även lönsamheten förbättras snabbt.

  • Great IT på förvärvsjakt

    Med ny vd och uppskruvade tillväxtmål söker Great IT efter bolag att sluka. IT-koncernen vill omsätta 1 miljard kronor inom fem år.

  • Industridesign vänder efter tuff vår

    Designföretaget Zenit i Malmö pustar ut efter en vår som vd Jonas Svennberg kallar för ”katastrof”. Nu väljer fem av firmans anställda att bli partner i bolaget.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.