måndag 15 juli 2024

inloggad som

Redhawks spelare får åka buss

|  
|  

Hockeyklubben Malmö Redhawks har sämst ekonomi i hela SHL. Nu ska kostnaderna ner.

Hockeysäsongen börjar med ett utsålt Skånederby mellan Rögle BK och Malmö Redhawks. Rapidus har tagit en titt på de skånska lagens ekonomiska utmaningar. I går handlade det om Rögles ekonomiska framgångar, i dag om Redhawks motgångar.

Förra säsongen var tuff för Malmö Redhawks. På isen slutade laget sist i SHL, men klarade sig kvar via kval. I bokslutet slutade verksamhetsåret med en förlust på 20 miljoner kronor.

Ishockeyförbundet ställer ekonomiska krav på klubbarna och för den som inte klarar dem väntar tvångsnedflyttning. Det mest omtalade kravet gäller eget kapital, som från och med nästa säsong måste vara minst 8 procent av omsättningen. I Redhawks bokslut låg det på 7 procent, men klubbens ordförande Mats Larsson är inte orolig.

– Det har vi tagit höjd för i budgeten. Det är i princip redan klart att vi klarar det, säger han.

Förlusten berodde delvis på att publiken svek i takt med att laget förlorade.

– Och sen kom räntehöjningarna. Den enskilde prioriterade annat än hockey och vi fick våldsamma kostnadsökningar på resor, mat och material.

För den här säsongen har klubben budgeterat i linje med utfallet förra året. Kostnadsbudgeten för resor, mat och boende är sänkt. Spelarna får åka mer buss och flyga mindre. Även lönerna ska minska rejält.

– Vi har ett billigare lag än i fjol, vi har det yngsta laget i hela ligan nu, säger Mats Larsson.

Dyra spelare måste inte krävas för sportslig framgång – som exempel hade båda finallagen förra säsongen lägre spelarbudget än Redhawks, enligt Mats Larsson – men över tid är ekonomiska muskler viktiga.

Bland Redhawks intäkter står hockeyligans centrala avtal, inklusive tv-rättigheterna, för strax under 50 Mkr och de egna sponsorintäkterna för ungefär 40. Lösbiljetter bidrar med omkring 10 Mkr, säsongskorten med ytterligare 5 Mkr.

Men med budgeterade intäkter strax över 105 miljoner kronor ligger Redhawks i botten av ligan när det gäller omsättning. Mats Larsson konstaterar att de flesta klubbarna omsätter 150 Mkr och uppåt.

På lösbiljetter tappar Redhawks i snitt mellan 5 och 10 Mkr mot konkurrenterna, i vissa fall betydligt mer.

– Det finns klubbar som säljer biljetter för över 30 miljoner om året. De kan vara bättre än oss sportsligt eller inte, men de har större lokalt intresse. Vi måste lyckas med konststycket att göra Malmö Redhawks viktigt för fler, man måste bry sig, säger Mats Larsson.

Det finns dock en annan inkomstkälla som har ännu större betydelse.

– Den stora skillnaden är den inkomstkälla vi saknar helt. Vi har inga intäkter från mat och dryck, de ligger hos arenan.

Förvisso har Redhawks en kickback på mat- och dryckförsäljningen på matchdagar, men inte i närheten av de 25-60 Mkr som Mats Larsson räknar med att andra klubbar drar in.

– Vi hade gärna försökt förhandla med arenan om att ta över försäljningen i kioskerna och restaurangerna, men det är en del av deras basinkomst och det måste vi respektera.

Mats Larsson säger att Redhawks är underfinansierat.

– För Malmö Redhawks långsiktiga överlevnad och konkurrensförmåga är det en av de absolut ojämförligt viktigaste parametrarna att vi får upp vår omsättning med mellan 20 och 30 miljoner.

Till skillnad från exempelvis Rögle är den sportsliga elitverksamheten i Malmö Redhawks bolagiserad.

Malmö Redhawks Ishockey AB driver herrarnas a-lag och de äldre juniorlagen. De yngre juniorlagen och damlaget ligger kvar i den ideella moderföreningen IF Malmö Redhawks, som i enlighet med Riksidrottsförbundets regler har en knapp röstmajoritet i bolaget.

Resten av rösterna, och mer än 90 procent av kapitalet, ägs av ett holdingbolag med ett stort antal privata delägare. Percy Nilsson, fastighetsentreprenören Greg Dingizian och Stenbeck-arvtagaren Hugo Stenbeck hör till de största. På listan finns också Mats Larsson själv tillsammans med bland andra Ola Lundqvist, delägare i fastighetsmäklaren Bjurfors, och Tictacs vd Carolina Faxe som båda också sitter i Redhawks styrelse.

Under förra året tog Redhawks in totalt 23 miljoner kronor från ägarbolaget i två emissioner. Av dessa finns ”reserver undanlagda”, som Mats Larsson uttrycker det.

– Men så kan vi inte hålla på. Det finns ett intresse från framförallt näringslivet att vi ska överleva, men vi kan inte förlita oss på att enskilda stöttar oss punktvis. Vi måste hitta en ny större kostym och samarbetet med Malmö Arena är en nyckel. Hur kan vi gemensamt öka intäktsbasen? Om alla som går på Emporia och äter innan match hade ätit på arenan istället hade det sett helt annorlunda ut.

Ola Nilsson

Hockeyklubben Malmö Redhawks har sämst ekonomi i hela SHL. Nu ska kostnaderna ner.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Kvinnor i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan har träffat en lång rad driftiga kvinnliga entreprenörer, och då handlar det om intim hälsa, njutning och relationer. Passa på att lyssna när programledare Jan Dahlqvist tar tempen på deras affärsidéer.

  • Ung börs-vd med miljardmål

    Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

  • Inwido ser ljusning

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som antyder att det värsta kan vara över på bygg- och renoveringsmarknaden. Orderboken växte organiskt med 10 procent i andra kvartalet. Aktien steg tvåsiffrigt på rapporten.

  • Hänt i vecka 28

    Kvartalsrapporter har dominerat veckans nyhetsflöde från de skånska börsbolagen. Det är en blandad kompott med konjunkturmässigt motstridiga signaler som framträder. En rapport som gav aktielyft var Careiums, med vd Christian Walén.


  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Han vill bekämpa diabetes med broccoli

    Broccoli är bra mot diabetes. Det har en Lundaprofessor upptäckt, som med hjälp av norska pengar vill sälja kapslar med frystorkade broccoligroddar och mineralen krom.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.

  • Näringslivets önskelista

    Elförsörjning, fred i Ukraina och en mer proaktiv innovationspolitik – det är några av de saker som det skånska näringslivet önskar sig för 2024.