tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Skånska företag satsar mer på hållbarhet

|  
|  

Hållbarhet seglar upp på agendan hos Almi Företagspartners skånska kunder. Dubbelt så många skånska företag lånar till hållbarhet och utnyttjar Almis gröna tjänster i projektet Framtidsgeneratorn. Detta sett till Skånebolagens andel av totala antalet svenska bolag.

– Vår hjälp är enormt efterfrågad. Historiskt har finansiering legat högst på företagens agenda. Nu ligger hållbarhet och kompetensförsörjning högre. Vi kom snabbt igång med Framtidsgeneratorn, med hjälp av medel från Region Skåne kunde vi kompetensutveckla alla rådgivare för att hjälpa bolagen tolka Agenda 2030 och de olika ISO-standarderna, säger Johan Olsén, affärschef hos Almi Företagspartner i Skåne.

Framtidsgeneratorn pågår till oktober i år och finansieras av Europeiska socialfonden. Satsningen går till extra affärsutvecklingsinsatser inom hållbarhet för företag med upp till 250 anställda, där merparten ska gå till företag med 5-29 anställda.

– Projektet inkluderar en finansieringsdel, Gröna lån, som vi tror kommer leva vidare efter projektets slut. Vi har ingen maximal totalbudget för lånen. De är upp till 16 miljoner kronor per bolag, vanligen ett par miljoner, till de som vill göra gröna omställningar, säger Johan Olsén.

Med garantier från EGF inom Europeiska Investeringsfonden kan Almi medge högre lånebelopp, ha längre amorteringstider och lägre räntor än vad de normalt kan, enligt Johan Olsén.

– I Skåne har vi hittills lånat ut 13 procent av det nationella antalet Gröna lån vilket, liksom i Framtidsgeneratorn, är dubbelt så många jämfört med ett genomsnitt i landet. Vi har nyss kommit igång och har hittills beviljat sex lån på totalt 10,2 miljoner kronor, säger han.

Almi Företagspartner har dessutom tillväxtlån till innovativa företag. Även där ligger utlåningen högre i Skåne jämfört med övriga landet.

– Extra kul är att vi nu ökat budgeten för tillväxtlånen i år med stöd från EU med 70 till 95 miljoner kronor. Med en medfinansiering på 80 procent, främst riskkapital, innebär det att vi kan bidra till att 475 miljoner kronor kommer ut på marknaden i Skåne, säger Johan Olsén.

Elisabet Ottosson

Hållbarhet seglar upp på agendan hos Almi Företagspartners skånska kunder. Dubbelt så många skånska företag lånar till hållbarhet och utnyttjar […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.