måndag 22 juli 2024

inloggad som

Åtta heta Hetch-startups att hålla koll på

|  
|  

Under tolv veckor har åtta startups gått igenom Hetch acceleratorprogram. Finalen blev att pitcha sitt bolag inför potentiella investerare på Startup Demo Day i äkta Draknäste-miljö.

– Det bästa med programmet har varit alla nya kontaktytor. Inte bara investerare utan även andra bolag som är relevanta. Som startup är du ofta ensam, här är det alltid någon som har erfarenheter, säger Johan Norman vars Arch Match hittills är självfinansierat men nu hoppas få in 3,5 Mkr för att ta nästa steg.

Miljön som Hetch valt för sin Startup Demo Day var den 4.000 kvadratmeter stora lagerlokalen Magasin 405 i Oceanhamnen, Helsingborg. Den ruffiga miljön var en stark kontrast till det moderna Prisma-huset där Hetch huserar till vardags.

Men till skillnad från Draknästet fanns det både publik och betydligt fler än fem investerare på plats för att lyssna när de åtta bolagen klev upp på scen för att pitcha. De sökte investeringar i storleksordningen 2,5 – 4 Mkr.

Samtalen med investerarna fördes inte heller publikt utan i det efterföljande minglet. Därför fick vi inte heller veta värderingarna på de olika bolagen. Men här är åtta startups att hålla ögonen på framöver:

Skolanalys – en SaaS-tjänst riktad mot skolor som utvecklats i nära samarbete med bland annat Helsingborgs stad. Tjänsten ska hjälpa skolor att samla och analysera data från olika system för att identifiera framgångsfaktorer, mönster och utmaningar.

Bauger – ska hjälpa begravningsbyråer att digitalisera planeringsprocessen. Bolaget lyckades beskriva marknadspotentialen på ett sätt som fastnade hos investerare: “DeadTech: the market that never dies”.

Berit.AI – en AI-baserad digital marknadsassistent som ska hjälpa framför allt de minsta bolagen att planera och skapa kampanjer. Integrerar med andra tjänster.

Proplab.ai– en tjänst där fastighetsägare kan inreda kommersiella lokaler virtuellt för att visa sina kunder potentiella användningsområden för en tom lokal.

Benchy – ska hjälpa företag att snabbt hitta rätt konsult för ett projekt.

Allie – en “digital best friend” som riktar sig till kvinnor i åldern 18-45 år. Skapades som ett svar på den ökade ensamheten efter pandemin.

Arch Match – vill göra det enklare, mer inspirerande och tryggare att hitta kvalitetssäkrade arkitekter, inredare och trädgårdsdesigners.

Soop System – vill bygga ett eko-system av oberoende second hand-butiker som genom att digitalisera sitt lager kan sälja effektivare både i butik och på webben. Bolaget har tre pilotbutiker i Köpenhamn.

Sölve Dahlgren

Under tolv veckor har åtta startups gått igenom Hetch acceleratorprogram. Finalen blev att pitcha sitt bolag inför potentiella investerare på Startup Demo Day i äkta Draknäste-miljö.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.