måndag 22 juli 2024

inloggad som

Näringslivet hjälper småbolag att växa

|  

Ideon har dragit igång en ny omgång av programmet Navigator Scaleup som ska ge små företag en skjuts i tillväxten. Denna gång är det fem bolag som under två år får stöd av mentorer från näringslivet.

Navigator Scaleup drivs av en stiftelse med samma namn och ska stötta tillväxt och innovation. Programmet äger rum på fem platser i Sverige utöver Ideon och ska enligt Lotta Wessfeldt, vice vd för Ideon, leda till 25 procents tillväxt i genomsnitt för bolagen.

I denna omgång på Ideon deltar företagen Labbot, Devino, Jape, Österlengruppen och KP Syd. Bland mentorerna märks Kerstin Jakobsson, tidigare bland annat vd för Medicon Village Innovation, entreprenören och professorn Carl Borrebaeck, Annette Björkén från Midsona samt Pierre Elzouki​, medgrundare av IT-bolaget Scalado och Raviteq.

Elisabet Ottosson

Ideon har dragit igång en ny omgång av programmet Navigator Scaleup som ska ge små företag en skjuts i tillväxten. Denna gång är det fem bolag som under två år får stöd av mentorer från näringslivet.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.