måndag 8 juli 2024

inloggad som

E-commerce Park satsar på hållbar e-handel

E-commerce Park i Helsingborg presenterar ett nytt inkubatorprogram: Sustainability Track. Denna gång med fokus på hållbar e-handel.

– Omställningen mot en mer cirkulär och hållbar e-handel går för långsamt. Det finns ett tydligt behov av att påskynda omställningen. Med vår position ser vi det som en del av vårt ansvar att agera, säger Karsten Deppert, medgrundare av E-commerce Park of Sweden och ansvarig för inkubatorprogrammen.

Karsten Deppert menar att E-commerce Parks tidigare inkubatorsprogram missar många nya e-handelsbolag som bedrivs med hållbarhet i fokus.

– Det har varit en del som sökt tidigare som inte helt passat in i inkubatorprogrammet, då det är fokus på att ha en verksamhet med omsättning. Hållbara och cirkulära affärsmodeller har svårare att dra igång, vilket är en anledning till att vi ser detta behov, säger Karsten Deppert och tillägger:

– De har utmaningar som andra som driver e-handel inte har. Exempelvis helt andra krav på logistiktjänster eller delvis ingen moms. Några vill sälja abonnemang, vilket stora aktörer som Klarna inte stödjer.

Till hösten startar därför det nya programmet Sustainability Track, parallellt med det befintliga E-commerce Track. Målgrupp: Entreprenörer som driver affärsmodeller med hållbarhet i fokus, men som kanske saknar djup kunskap inom e-handel.

Det kan vara entreprenörer som vill skala upp ett nytt livsstilsmärke, som utvecklar eller paketerar hållbara produkter eller fokuserar på återbruk, cirkulära affärsidéer och reparationer.

– Genom att kombinera vår expertis inom e-handelsutveckling med ledande kunskaper inom hållbarhet skapar vi en grogrund för framtidens affärsmodeller. Vårt mål är att stödja företag som vill driva och växa företag med ansvarsfulla och hållbara affärsmodeller, säger Karsten Deppert.

Målet är också att programmet ska stärka Helsingborgs position som en central knutpunkt för handel och hållbar utveckling. Redan i dag har över en tredjedel av all svensk e-handel affärskritiska kopplingar till Helsingborgsregionen, med företag som Boozt, NA-KD, Ikea samt entreprenörsdrivna företag som Gents, INF och Däckline.

– Vi är otroligt glada över att lansera detta program här i Helsingborg. Programmet kommer att bidra till regional tillväxt genom att skapa nya jobb och förbättra affärslivets konkurrenskraft för framtiden, säger Karsten Deppert.

E-commerce Park i Helsingborg startade 2015 och har sedan dess hjälpt mer än 100 bolag att accelerera sin e-handel.

Sölve Dahlgern

E-commerce Park i Helsingborg presenterar ett nytt inkubatorprogram: Sustainability Track. Denna gång med fokus på hållbar e-handel.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Renstädat i Wihlborgs

    Wihlborgs befinner sig mycket nära toppen av sina räntekostnader. Samtidigt ser nedskrivningarna av fastighetsvärden ut att närma sig slutet. Det framgick när fastighetsbolaget med vd Ulrika Hallengren presenterade rapporten för andra kvartalet på måndagen.

  • Hänt i vecka 27

    Förvärv och försäljningar. Det händer saker i det skånska näringslivet även efter att sommarlugnet börjat lägga sig. Här är en summering av de viktigaste affärsnyheterna under den gångna veckan.