tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Anatomic Studios lanserar ny e-handel

|  
|  

Anatomic Studios, som designar benproteser, gör en global lansering med både ny kollektion och ny hemsida. Det gör att företaget befinner sig i en intensiv utvecklingsfas.

– Med den nya hemsidan öppnar vi upp för beställningar från både företag och privatpersoner, den kommer funka mer som en traditionell e-handel. Fler saker kommer att byggas på över de kommande månaderna för att ge både användarna och klinikerna en shoppingupplevelse som annars inte finns i branschen, säger Emelie Strömshed, grundare av Anatomic Studios till Rapidus.

Emelie Strömshed, som förra året utsågs till en av årets 34:or av Rapidus och PwC, berättar att bolagets affärsidé bygger på att benproteser både kan vara vackra och funktionella. Kunden erbjuds att själv bestämma hur en protes ska se ut, vilket bryter av om man jämför med andra företag i branschen som oftast fokuserar på funktionalitet. Företaget har tagit fram en helt ny kollektion som bygger på fyra olika stilkategorier med totalt 16 designer som kunderna kan välja bland.

– Det kommer att vara mycket fokus på mode, livsstil och möjlighet till eget uttryck och valmöjligheter för användarna i stället för medicinteknik, sjukhus-känsla och begränsningar som varit fallet tidigare i branschen.

Även teamet har genomgått förändringar och har senaste året dubblats, från två till fyra anställda, en siffra som enligt Emelie Strömshed kan stiga innan året är slut. Närmast satsar bolaget på att få en skjuts i lanseringen.

– I och med vårt stora digitala fokus och att vi äntligen har fler resurser på plats så kommer vi nu att börja skifta över mer till sälj- och marknadsföringsfokus för att nå ut på bredare front globalt, säger Emelie Strömshed.

Julia Eriksson

Anatomic Studios, som designar benproteser, gör en global lansering med både ny kollektion och ny hemsida. Det gör att företaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Tillfällig avkylning i het bransch

    HMS Network-grundarens ehandelsbolag JS Energi i Helsingborg kämpar med lönsamheten. Försäljning av värmepumpar på nätet gav växtvärk under chock-året för elpriser 2022.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Sportbetting blev träpaneler

    Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.

  • Skånsk återvinningspionjär bantar sig i form

    Staffanstorpsbaserade Godsinlösen genomför det tredje besparingsprogrammet på drygt ett år. Personalstyrkan ska nu minskas med 17 medarbetare. Åtgärderna ser ut att ha effekt. Det framgår av företagets färska kvartalsrapport.

  • ”Vi behöver gasa och bromsa samtidigt”

    Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024.
    – Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.