torsdag 30 maj 2024

inloggad som

”Vi behöver gasa och bromsa samtidigt”

|  
|  

Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024.
– Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.

Boxons kunder är till stor del e-handelsföretag och bolaget har vuxit snabbt de senaste tio åren. Omsättningen har gått från 850 miljoner kronor 2013 till nästan 1,9 miljarder 2022. Det har skett både genom förvärv och organisk tillväxt, där man också gynnats av det faktum att e-handeln ökat – och därmed behovet av emballage.

– Förpackningar växer med marknaden. Norden är en stor marknad för oss men även Europa och Asien. Vi startade ett bolag i Thailand i december och finns sedan tidigare i Kina som vuxit snabbt men nu saktat in, säger Fredrik Ståhl.

Bokslutet för 2023 är inte klart men landade på ungefär samma nivå som 2022.

– Under 2022 såg vi en inbromsning och det blev ett utmanande andra halvår. Det har fortsatt i början av det här året och nu märker vi tydligt lågkonjunkturen. Det kommer att påverka hela 2024. Vi kommer att gå ner i omsättning i år men behöver både gasa och bromsa samtidigt, säger Fredrik Ståhl.

Boxon startade redan 1932 som Ramlösa Lådfabrik och är inne på tredje generationen. Fredrik Ståhl är sedan 2023 den första externa vd:n. Tidigare hade bolaget alltid letts av någon i familjen. Senast var det Anders Yllfors som var vd i 25 år och nu är styrelseordförande.

Fredrik Ståhls uppdrag är att dubbla omsättningen från 2 till 4 miljarder.

– Vi håller precis på att rulla ut en strategi för de kommande åren. Ambitionen är att dubbla omsättningen. Om det sedan tar fyra eller sju år får vi se, säger Fredrik Ståhl och fortsätter:

– Tillväxt har alltid funnits i bolagets DNA. Man har expanderat genom att hitta möjligheter och vågat ta risker. Men nu börjar bolaget bli så stort att det behövs mer struktur. Mitt uppdrag är att bygga en organisation och plattform som är skalbar. Just nu uppgraderar vi exempelvis vårt affärssystem.

I dag säljer bolaget främst pappersförpackningar. Dessa utgörs i sin tur av både standardprodukter och skräddarsydda lösningar för kunder som köps in från underleverantörer.

– Emellanåt är våra leverantörer också våra konkurrenter. Vi är stora inom e-handel men även inom bilindustrin, säger Fredrik Ståhl.

Boxon har vuxit lite i det tysta, trots att bolaget nu omsätter 2 miljarder kronor. Koncernen har dotterbolag i åtta länder och drygt 300 anställda, varav 100 i Helsingborg.

– Vi är marknadsledande i Sverige men vill fortsätta att ta marknadsandelar. Det finns fyra-fem stora spelare och sedan ganska många små. Och sedan finns det många andra marknader där vi har utrymme att växa mycket.

Dessutom finns ett systerbolag i Borås, Boxes & Label, som gör etiketter.

– Det är ett område där det händer mycket. Det växer och vi investerar, säger Fredrik Ståhl som själv jobbat i branschen till och från sedan 1989.

Han har erfarenhet av att jobba i riskkapitalägda verksamheter och de skiljer sig givetvis från familjeägda.

– Det är spännande med familjebolag, man har inte samma tidspress som med riskkapitalbolag som planerar att sälja bolaget inom fem år. Jag kan uppskatta långsiktigheten, säger Fredrik Ståhl.

Sölve Dahlgren

Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024. – Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Lyft för Joel Eklunds sportföretag

    USWE Sports som säljer sportryggsäckar gick över 100 Mkr i försäljning under det brutna räkenskapsåret. Även lönsamheten förbättras snabbt.

  • Great IT på förvärvsjakt

    Med ny vd och uppskruvade tillväxtmål söker Great IT efter bolag att sluka. IT-koncernen vill omsätta 1 miljard kronor inom fem år.

  • Industridesign vänder efter tuff vår

    Designföretaget Zenit i Malmö pustar ut efter en vår som vd Jonas Svennberg kallar för ”katastrof”. Nu väljer fem av firmans anställda att bli partner i bolaget.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.