onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Lundadoldis på internationell framfart

|  
|  

Suntribe i Lund, som utvecklar och säljer ekologiska mineralbaserade solkrämer, har fått internationell uppmärksamhet i medier som Cosmopolitan, Focus och Financial Times. Efter att pandemin dragit i bromsen ska bolaget nu utnyttja intresset för deras giftfria solskydd.

– Det är inte så många som vet om att kemiska solkrämer är den tredje vanligaste anledningen till infertilitet bland män efter alkohol och tobak. Jag lärde mig en massa om solkrämer när jag bodde i Australien då australiensarna tar det på väldigt stort allvar. När jag sedan var tillbaka i Europa märkte jag att det inte fanns en enda solkräm som passade till det jag hade lärt mig i Australien. Samtidigt hade EU avreglerat vad en ekologisk solkräm får innehålla. Så jag såg möjligheten, hittade två medgrundare och körde igång, säger Karl Roos (i mitten), en av grundarna till Suntribe.

Hans två medgrundare är Julia Beyer och Hampus Tarras-Wahlberg. Solkrämerna säljs främst på Amazon och via återförsäljare i Europa. Nu siktar bolaget in sig på apotek, bland annat svenska. 2018 omsatte de 1,2 miljoner kronor och året därpå 2,8 miljoner. Prognosen för 2020 var att nå 10 miljoner i omsättning, men det satte coronapandemin stopp för.

–  Vi hade fått en hel del grymma deals med distributionspartners i Tyskland, Benelux och Frankrike. Så vi ökade takten och producerade för mer än vi någonsin gjort tidigare, men sedan gick allt åt helvete och alla ordrar ställdes in med hänvisning till force majeure. Vi kämpade dock på, satsade mer på mindre affärer och lyckades till sist uppnå 3,5 miljoner i omsättning, säger Karl Roos.

Suntribe är hittills självfinansierat, exklusive Almi, men grundartrion funderar nu på investeringar som skulle kunna accelerera lanseringarna i Europa. Fokus ligger emellertid på att hitta distributionspartners runt om i kontinenten.

– Målet är att så många som möjligt ska byta till oskadlig mineralbaserad solkräm och vår vision är att bli ett av de naturliga valen för solkräm. Vi är knappast ensamma om detta i Europa, det kommer jättemycket startups nu. Men vi är på god väg att etablera ett starkt varumärke som ses som synonymt med ekologiska värden. Det kommer att vara vitalt om de stora koncernerna börjar satsa på mineralbaserade solkrämer. Just nu är det dock knivigt för dem eftersom de tjänar en massa på att sälja kemiska solkrämer, säger Karl Roos.

Emiliano Strauss

Suntribe i Lund, som utvecklar och säljer ekologiska mineralbaserade solkrämer, har fått internationell uppmärksamhet i medier som Cosmopolitan, Focus och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.

  • Näringslivets önskelista

    Elförsörjning, fred i Ukraina och en mer proaktiv innovationspolitik – det är några av de saker som det skånska näringslivet önskar sig för 2024.

  • På väg mot hållbarhet

    Tetra Pak med Sverigechefen Marie Sandin har 50-faldigat hållbarhetsinvesteringarna på fem år.