onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Skånska miljarder på spel för Köpenhamns Lufthavn

Det kostar Köpenhamns Lufthavn miljardbelopp att skånska resenärer inte bara saknar flyget under coronakrisen, utan också att det finns en stor osäkerhet om flygplatsen kan användas trots det danska inreseförbudet. Det upphävs den 15 juni för grannlandet Tyskland – men inte för Sverige.

Som Rapidus rapporterade förra veckan avvisades mer än 900 personer från Kastrup mellan 14 mars och 2 juni. Inreseförbudet för svenskar är så mystiskt formulerat i polisens regler att till exempel Rapidus vd Jan Wifstrand tvivlade på om en SAS-resa från Köpenhamn i juni kunde genomföras.

– Reglerna med felaktiga upplysningar får många resenärer, även affärsresenärer, att överge Köpenhamns Lufthavn, säger Jan Wifstrand, som delar öde med tusentals skåningar som har Köpenhamn som viktigaste flygplats.

Köpenhamns Lufthavn uppger att runt 13 procent av de resande under normalåret 2019 kom från Sverige. Flygplatsens nyckeltal för 2019 ger en fingervisning på miljardtappet, även om man inte bara kan ta 13 procent av alla siffror för att se skåningarnas andel: 30,3 miljoner resor, ett bidrag på 30 miljarder danska kronor årligen. Dessutom ett resultat före skatt på 1,3 miljarder danska kronor och en omsättning på 4,3 miljarder danska kronor.

Vägledningen från den danska polisen för bland andra svenskar säger följande om resor in och ut: ”Du får resa genom Danmark (transit) om resan har ett lovvärt syfte, till exempel hemresa, begravning eller sjukhusvård. Svenska medborgare, som varit på semester i utlandet och vill åka via Danmark för att komma hem, får gärna åka in i Danmark. Transiten ska ske utan onödiga uppehåll. Personer som är bosatta utanför Tyskland och de nordiska länderna kan inte resa genom Danmark för att åka på semester i tredje land.”

Det strider mot danska rikspolisens upplysande svar till Rapidus:

Kan skåningar åka med bil eller Öresundståg för att gå ombord på ett flyg på Köpenhamns Lufthavn? Det vill säga, de går inte av i Köpenhamn?

– Det räknas som lovvärt syfte att ta transit genom Danmark för att ta semester utanför Danmark, om man inte stannar i Danmark. Det gäller för utlänningar som bor i bland annat Sverige under förutsättning att man tar kortast möjliga sträcka genom Danmark, utan onödiga uppehåll och i övrigt inte uppvisar några sjukdomssymptom när man passerar gränsen till Danmark, svarar rikspolisens presstjänst.

Vid hemresan, kan man stiga av på Köpenhamns Lufthavn och ta tåget eller bilen över Öresundsbron?

– Ja, svarar rikspolisen kort till Rapidus, vilket också framgår av vägledningen.

Rapidus har frågat om flygplatsen vill ha särskilda regler för att unvika förvirring.

– Det är upp till politikerna att avgöra hur mycket gränserna ska öppnas. Så det är inget vi går in på närmare. Vi följer till fullo de anvisningar som kommer från myndigheterna, säger Mikkel Krogh, chef för regelverksfrågor på Köpenhamns Lufthavn, till Rapidus.

Keld Broksø

Det kostar Köpenhamns Lufthavn miljardbelopp att skånska resenärer inte bara saknar flyget under coronakrisen, utan också att det finns en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.