onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Landskrona ger inte upp om Europaspåret

Landskrona stad har inte gett upp idén om en tågförbindelse till Köpenhamn, Europaspåret. Landskrona trycker nu på med en klimatundersökning i början av 2020, den andra rapporten på kort tid.

I mars presenterades en som beställts av Kreera Samhällsbyggnad för 200.000 kronor. Den var en uppdatering med nya beräkningar av restiden Göteborg/Stockholm-Köpenhamn-Hamburg/Berlin och Eurospårets betydelse. Den nya rapporten påbörjas av Kreera Samhällsbyggnad runt årsskiftet, som ska räkna ut klimatbelastningen vid godstransporter i dag jämfört med Europaspåret. Pris: 100.000-120.000 kronor.

Europaspåret nämns annars inte i Greater Copenhagens kommande trafikstadgar.

– Det finns uppenbara fördelar med projektet. Dem måste man se förr eller senare, säger Landskronas optimistiska kommunalråd Torkild Strandberg (L).

– Europaspåret är det enda förslaget på ny förbindelse som skapar ny, viktig godskapacitet över Öresund. Det blir avgörande för att utnyttja Fehmarn-förbindelsens potential och att flytta godstransporter från vägarna till järnvägen. Samtidigt ger Europaspåret kortare restider och utvecklar arbetsmarknadsregionen.

Europaspåret är ett förslag på en ren tågtunnel, som nu varit på väg i fem år. Landskrona är fortfarande ensamt om sin syn på fördelarna:

Europaspåret kan ha regionaltåg, fjärrtåg och godståg, eftersom Öresund är grunt på sträckan, ungefär 20 meter djupt. Antalet godståg ökar när Fehmarnförbindelsen öppnar 2028 och Öresundsbron blir en flaskhals. Det finns politiska önskemål om mer godsjärnväg, men Greater Copenhagen saknar förslag.

De svenska tågoperatörerna SJ, Green Cargo med flera är positiva till Europaspåret. Dessutom får den svenska västkusten en genväg till Köpenhamn.

Keld Broksø

Landskrona stad har inte gett upp idén om en tågförbindelse till Köpenhamn, Europaspåret. Landskrona trycker nu på med en klimatundersökning […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.