torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Elonroad når milstolpe för elbilsteknik

Lundaföretaget Elonroad, som utvecklar en laddningsskena i vägbanan för elfordon, nådde för två veckor sedan delmålet 150.000 Watt för energiöverföringen mellan vägbanan och bilen. Därmed kan tekniken bli intressant för kommersiella tillämpningar.

Sedan utvecklingsföretaget Elonroad startade för drygt tre år sedan, i ett nära samarbete med Lunds tekniska högskola, har 150.000 watt varit ett viktigt effektmål för att visa marknaden att tekniken håller vad man utlovat.

– Den här effekten garanterar två saker. Dels att den är tillräckligt stor för att driva större fordon som lastbilar och bussar, som är nödvändigt för att tekniken ska nyttjas inom kollektivtrafiken. Dels att effekten räcker för att fordonet ska kunna ackumulera ström under transporten, så att en stillastående laddning inte blir nödvändig, säger Elonroads vd Dan Zethraeus.

Resultaten har uppmäts vid den 200 meter långa testbana som stod klar förra året och som byggts i samarbete med elbolaget Kraftringen på deras produktionsanläggning norr om Lund. Bygget av testbanan har stöttats med 12 miljoner kronor från Energimyndigheten via LTH.

Det uppnådda delmålet innebär att Elonroad nu ser sig om efter finansiering för att kunna lägga i en växel och få ut tekniken på marknaden under de kommande åren.

I november 2017 hade Elonroad en förevisning av tekniken på testbanan där gräddan av landets elvägsintressenter bjöds in.

– Kort därefter hörde finansdepartementet av sig. Regeringen har angett som mål att år 2035 ska 40 procent av bilarna drivas med el, så det är ett prioriterat område för dem, säger Dan Zethraeus.

Trafikverket har upprättat en ”Nationell färdplan för elvägar” för perioden 2018-2022. I denna fastställs att man ska stötta och främja utvecklingen av nya elvägstekniker och nämner företag som Alstom, Volvo, Bombardier och just Elonroad som bolag som Trafikverket vill utföra tester tillsammans med.

Enligt Dan Zethraeus har flera kommuner visat intresse för tekniken, och om en vecka kommer den första laddningsskenan att levereras till Mariestads kommun där en vägstump ska testköras.

Magnus Erlandsson

Lundaföretaget Elonroad, som utvecklar en laddningsskena i vägbanan för elfordon, nådde för två veckor sedan delmålet 150.000 Watt för energiöverföringen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Sportbetting blev träpaneler

    Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.

  • Han blir ny vd för Nord-Lock

    Daniel Westberg blir nästa vd för Latourägda industriföretaget Nord-Lock Group i Malmö. Posten har visat sig vara en språngbräda för den som vill bli börs-vd.

  • Stororder till Nolato

    Plasttillverkaren Nolato i Torekov tecknar ett nytt avtal värt en årsomsättning på 700 Mkr under produktens livslängd. Och livslängden är lång, säger vd Christer Wahlquist.

  • Perfekt storm för BE Group

    Marknaden för stålprodukter har drabbats av en perfekt storm efter Ukrainakrigets utbrott. Med både fallande priser och efterfrågan har Sveriges […]