torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Ett myndigt pris till ett omyndigt företag

|  , ,

Kort sagt: Rapidus fyller 18 år nästa vecka. Men bolaget vi lyfter fram som Årets Rapidusföretag kommer vara lika omyndigt som vanligt: lite trevande och utan större meriter att peka på. Men med oändliga möjligheter i framtiden.

Av Erik Olausson, chefredaktör

De första ungdomarna födda på 2000-talet har precis blivit gamla nog att dricka öl på krogen. För oss födda på andra sidan millennieskiftet kan den tiden verka avlägsen, men den berusande känslan är svår att glömma. Som ung får man hela tiden nya befogenheter, nya färdigheter, nya möjligheter. Och framtiden är ett öppet fält.

Här finns en tydlig parallell till uppstartsbolagen, åtminstone för de som överlevt den sköra barndomen och börjat växa till sig. Många bolag letar fortfarande efter sin tillämpning, sin kundgrupp och sin marknad – på samma sätt som tonåringar funderar över utbildnings- och yrkesval. Men att ännu inte ha slagit in på ett tydligt spår gör också möjligheterna oändliga. Inte så konstigt kanske att entreprenörskapet i sig är en berusande känsla för många.

Som omyndig är man också ur många aspekter ett oprövat kort, utan vunna lagrar att vila sig på. Det är en faktor som är central i arbete med att utse Årets Rapidusföretag, som inte bygger på historik och tidigare redovisade siffror, utan på framtida potential.

Det framåtsyftande perspektivet blir allt viktigare i takt med att utvecklingen accelererar och tekniken kryper ner i åldrarna. I dag använder en majoritet av alla treåringar internet varje dag och över nittio procent av tioåringarna har en egen mobil. Medan regionens life science-företag kan sikta in sig på en växande skara äldre och deras krämpor måste IT-bolagen alltså hantera en verklighet där de som är omyndiga i dag blir framtida användare och kunder i en rasande takt.

Genomlysningen, som genom åren vaskat fram guldkorn som Qlik, Camurus och Neo4j, sker enligt fyra kriterier:

* Idéhöjd. Finns patent bakom produkten/tjänsten? Löser erbjudandet ett verkligt problem?

* Innovationskraft. Vilken förmåga har företaget att kommersialisera sin uppfinning?

* Strategi. Hur ser marknaden ut och hur positionerar sig bolaget? Vilken erfarenhet har ledningen?

* Ekonomisk plattform. Finns utvecklings- och expansionskapital? Hur utvecklas ekonomin över tid?

Under juryarbetets gång har en rad i övrigt lysande bolag sorterats bort för att de bara uppfyllt tre av de fyra kriterierna på ett tillfredställande sätt. Här finns något att lära sig även för andra entreprenörer. Idéhöjd är nödvändigt, men hjälper till exempel inte om du inte har en plan för hur tekniken ska kommersialiseras. Ekonomisk plattform, till exempel riskkapital i ryggen, är mycket bra men räcker inte långt om du inte hittar rätt försäljnings- och marknadsstrategi. Det krävs full pott på alla fyra punkter, inte bara för att hämta hem priset på Rapidus-festen nästa vecka, utan för att bli en riktig dundersuccé som uppstartsbolag.

Glädjande finns det ganska många heta kandidater i regionen som mer än väl uppfyller de fyra formella kriterierna. I slutänden handlar juryns bedömning därför mycket om mjukare faktorer, inte minst ledningens och entreprenörernas bakgrund. Utan att säga för mycket kan jag avslöja att slutstriden i år stod mellan två mycket olika bolag, som båda grundats av entreprenörer med tidigare uppstartsprojekt bakom sig. Årets Rapidusföretag må vara omyndigt. Men personerna bakom bolaget är det knappast.

I juryn för Årets Rapidusföretag sitter Malmö universitets vicerektor Charlotte Ahlgren Moritz, Industrifondens tidigare regionchef Lennart Gustafson samt Rapidus grundare Jan Wifstrand och chefredaktör Erik Olausson.

Kort sagt: Rapidus fyller 18 år nästa vecka. Men bolaget vi lyfter fram som Årets Rapidusföretag kommer vara lika omyndigt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Ung börs-vd med miljardmål

    Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Skånska aktievinnare – och förlorare

    Första halvåret 2024 har redan gått och då är det dags för en halvårsavstämning av de skånska börsbolagen. Åtta aktier har stigit med mer än 100 procent hittills i år, medan sex stycken har fallit med mer än 90 procent. Se här vilka.

  • Hon sätter 1 miljard i rullning

    Det tog ett år, men nu har klimatinvesteringsfonden Pale Blue Dot börjat investera i sin andra fond. 1 miljard kronor väntar på att finna rätt adresser i hela världen i form av såddkapital till startups som jobbar klimatsmart. Heidi Lindvall, partner och en av fondens grundare, berättar för Rapidus.

  • Miljardavtalet sprack

    Bioteknikföretaget Aqilions samarbetsavtal med läkemedelsjätten Merck avslutas. Av avtalet som hade potential att ge Aqilion 10 miljarder kronor, blir alltså intet.

  • Het sommar för skånska gamingbolag

    Blickarna riktats mot Skånes växande gamingscen när det är dags för heta och hajpade sommarreleaser av dataspel. Rapidus har kollat vad som är på gång.

  • Skönsång mot cyberbrott 

    Sommaren innebär en ökad risk för bedrägerier, nätfiske och bluffakturor. För att uppmärksamma detta har Vegakören från S:t Johanneskyrkan och cybersäkerhetsbolaget Vigili skrivit om en klassisk sommarsång för att öka medvetenheten om riskerna. 

  • Tunga skånska portföljer

    Nästan 50 miljarder kronor finns i åtta av Skånes största aktieportföljer. Rapidus har tagit en titt på några av de skånska familjernas och stiftelsernas innehav. Gissa vilka som är störst!