fredag 26 juli 2024

inloggad som

Bilindustrin bränner in på Ideon

mini_erikKort sagt: Det är alldeles för tidigt att tala om något bilkluster i Lund. Men fröet är sått och samtliga aktörer som etablerat sig i regionen har just nu foten på gaspedalen.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Sedan Carl Benz tog patent på det första exemplaret i slutet av 1800-talet har det egentligen inte hänt så mycket med personbilen. Att de blivit snabbare, bensinsnålare och bekvämare handlar främst om inkrementella förbättringar, i grunden är det samma vagn med bensindriven förbränningsmotor som Carls fru Bertha skumpade runt med på den tyska landsbygden.

På senare år har den snabba IT-utvecklingen dock börjat spilla över på bilindustrin. Det märks inte bara på Teslas framgångar och Ubers försök med självkörande bilar i Pittsburg. På hemmaplan har Volvo, Bosch och Continental etablerat sig på Ideon.

Samtliga är på jakt efter kompetens inom mjukvaruututveckling och teknik för att koppla upp prylar mot nätet, kompetens som blivit ledig efter Sony Mobiles, Ericssons och Intels neddragningar. Och som Rapidus rapporterat under hösten är samtliga på väg att expandera:

* Bosch öppnade sitt kontor på Ideon med ett 30-tal anställda i januari. I dag har styrkan växt till över 80 med plan på att bli 100 så snart som möjligt. Avdelningen fokuserar på mjukvaruutveckling för tillämpningar inom bilindustrin, exempelvis infotainment-system i kupén. En mindre del är inriktad mot elcyklar, där Lundaavdelningen bland annat arbetar med att koppla elcykeln till pulsarmband.

* Volvo tog i ett svep över 35 Linux-inriktade utvecklare då Intel under sommaren lade ner sin utvecklingsavdelning i Lund. Etableringen är en del av en större satsning där Volvo ska rekrytera 400 ingenjörer, de flesta till Göteborgsområdet. Lundakontoret är inriktat på infotainment, men även det som brukar kallas aktiv säkerhet. Det handlar då om system för att automatiskt bromsa eller styra undan vid risk för kollission – funktioner som banar väg för helt självkörande bilar. Platschefen Henrik Svensson uppger för Rapidus att han hoppas dubbla personalstyrkan det närmaste året.

* Continental, som är en bred underleverantör till bilindustrin, har i dag sju anställda på plats vid det nyöppnade kontoret på Ideon. Continental är ännu förtegna om framtidsplanerna i Lund, men klart är att de successivt ska öka upp kontorsytan till att rymma ett 50-tal personer.

* En mer udda fågel i sammanhanget är Uniti, en avknoppning från numera skrotade LU Open, som satsar på att bygga en minimalistiskt – och futuristisk – elbil. Ett 20-tal personer är mer eller mindre löst knutna till projektet men bara en del av dem sitter i Lund. Vd Lewis Horne har en bakgrund från LU Opens gren inom social innovation och Uniti är överlag mer präglat av visionen om hållbara transporter än tankar på vinstmarginalen. Den inställningen har samtidigt banat väg för en lyckad kampanj med gräsrotsfinansiering som avslutas om några dagar. Uniti siktade på fem miljoner kronor men är i skrivande stund uppe i över elva miljoner – pengar som ska gå till att få ut en första rullande prototyp i trafiken.

Det kan tyckas märkligt att allt detta sker i Skåne, som inte haft någon fordonsindustri att tala om sedan Saab lade ner sin sista fabrik i Malmö 1991. Men i grunden är det samma dynamik som Sony och Ericsson länge jobbat med: båda har utveckling i Lund men produktionen på helt andra platser i världen.

Inom ett annat fält är fordonsindustrin dessutom engagerad på LTH sedan lång tid tillbaka. På avdelningen för förbränningsmotorer arbetar ett 30-tal forskare med att öka verkningsgraden och minska utsläppen från dagens bensin- och dieselmotorer. Arbetet backas upp med cirka åtta miljoner kronor per år av ett industrikonsortium som inkluderar Volvo, Scania och Toyota.

Jämfört med de tusentals anställda som fått lämna telekomdrakarna de senaste åren är fordonsindustrins närvaro ännu mycket blygsam. Det verkar också i första hand varit tillgången på attraktiv kompetens som var och en för sig lockat hit Bosch, Volvo och Continental. Men både Bosch och Continental är underleverantörer till Volvo och på sikt är det upplagt för samarbeten och gemensamma satsningar – själva essensen i en klusterbildning.

Med andra ord kommer vi som varit vana att tala om ett mobilkluster i Lund snart behöva lära oss att sudda ut de två första bokstäverna.

Kort sagt: Det är alldeles för tidigt att tala om något bilkluster i Lund. Men fröet är sått och samtliga […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Ung börs-vd med miljardmål

    Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Skönsång mot cyberbrott 

    Sommaren innebär en ökad risk för bedrägerier, nätfiske och bluffakturor. För att uppmärksamma detta har Vegakören från S:t Johanneskyrkan och cybersäkerhetsbolaget Vigili skrivit om en klassisk sommarsång för att öka medvetenheten om riskerna. 

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Youcruit i konkurs

    Malmöbolaget Youcruit har försatts i konkurs och huvudägarna i Volito-familjen Granlund förlorar mer än 40 miljoner kronor. Men bolagets rekryteringstjänst för lastbilschaufförer har köpts loss från konkursboet av en tidigare minoritetsägare.

  • Ny IT-konsult utmanar i Skåne

    Skånska IT- och teknikkonsulter får se upp. Nu kommer en konkurrent i form av det norskgrundade Tech Seed som etablerar sig i Malmö. Åsa Melvanius är härförare i det skånska korståget.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Näringslivstoppar letar talang i Rosengård

    I dag besöker Lars Strannegård, rektor för Handelshögskolan i Stockholm och näringslivsprofilen Daniel Sachs Rosengård i Malmö. Målet är att bredda rekryteringen till högre studier och näringsliv genom att inspirera studiemotiverade ungdomar från utsatta områden.

  • Precise toppvärvar från Lime

    Efter lyckade kostnadsbesparingar värvar Precise Biometrics en ny finanschef i ekonomiprofilen Maria Wester. Hon har tidigare haft samma roll på Min Doktor och lämnar i sommar Lime Technologies.