tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Udvikler af nanoværktøj søger kapital til serieproduktion

Teknikvirksomheden nQuip i forskerparken Ideon i Lund søger kapital til at påbegynde serieproduktion af deres produkt Edu-Scope, et AFM-mikroskop (”Atomic Force Microscope”) til undervisning. 14 prototyper er allerede solgt til omkring 140.000 svenske kroner stykket.

Der kræves fire millioner kroner for at kunne starte serieproduktion og ansatte en marketingmedarbejder. nQuip forhandler i øjeblikket med venturekapitalister og håber at få tilført pengene i begyndelsen af 2004. Selskabet er desuden begyndt at kigge efter en passende partner til produktionen.

Mikroskopet er et vigtigt indslag i nanovidenskabelig forskning. Ifølge nQuips adm. dir. Joakim Lindahl er denne type instrumenter både dyre og komplicerede, og nanoforskere ombygger ofte deres egne eksemplarer for at de skal passe til netop deres formål – det gør udstyret endnu sværere at anvende for en amatør. I takt med at stadig flere universiteter og højere læreanstalter satser på nano-orienterede uddannelser, vokser behovet for billigere instrumenter tilpasset til undervisning.

Hidtil er det universiteterne i København og Lund samt nogle svenske gymnasier med stipendiemidler til videnskabeligt udstyr, der har satset på Edu-Scope. Højere læreanstalter i blandt andet Leeds og Dublin har bedt om tilbud fra nQuip. Der findes omkring 20 producenter af AFM-mikroskoper i verden, men ifølge nQuips egne oplysninger er det kun ganske få af dem, der er begyndt at udvikle et instrument til uddannelse.

nQuip blev grundlagt for næsten fire år siden som en knopskydning fra Lunds universitet.

Teknikvirksomheden nQuip i forskerparken Ideon i Lund søger kapital til at påbegynde serieproduktion af deres produkt Edu-Scope, et AFM-mikroskop (”Atomic […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.