torsdag 30 maj 2024

inloggad som

Nato är nya drömkunden…

Med ett färskt medlemskap i Nato öppnas en marknad värd över tusen miljarder dollar årligen. Advenica i Malmö har lyckats kvalificera sitt finländska dotterbolag till att bli en godkänd leverantör hos Nato. 

Nato vill inte bara köpa försvarsmateriel, bolag från flera andra branscher kan komma in på den nya marknaden via olika kontaktpunkter. Den största organisationen NSPA, Nato support and procurement agency, har hand om inköp av bland annat vapen, logistiksystem och mat. 

– Det handlar om enorma belopp, i storleksordningen tusen miljarder dollar årligen som framför allt går till investeringar i medlemsnationerna. Men alla bolag som vill göra affärer inom Nato måste först kvalificera sig, en process som i Sverige hanteras av FMV (Försvarets materielverk), säger Niklas Grybe, programansvarig för försvarsområdet vid Business Sweden, och fortsätter:

– Bolagen måste vara aktiva, bevaka upphandlingstillfällena och förstå behoven. Ett viktigt råd till mindre bolag är att det ofta är bättre att kroka arm med stora och redan etablerade företag, som exempelvis Saab. Vi i Business Sweden kan hjälpa till som konsulter och genom att företag får delta i delegationer och på mässor under paraplyet AB Sverige. 

Nato har som helhet stora behov av olika produkter, som exempelvis system för förnybar energi eller basala saker som kläder och fordon. Enligt Niklas Grybe ligger nu drönarteknik och digitala system i topp på önskelistan.

Utöver NSPA finns det fler organisationer som utgör ingångar till Natos marknad för andra typer av produkter. En är Natos kommunikations- och informationsbyrå, NCIA.

– NCIA hanterar Natos gemensamma behov av kommunikation och cybersäkerhet och har en egen budget om cirka 800 miljoner euro per år. Det är bara att gratulera bolag som finns på NCIA:s lista, det krävs mer för att kvalificeras till den, säger Niklas Grybe.

Ett bolag som nyligen lyckats kvalificera sig till NCIA:s lista är Malmöbolaget Advenicas finska dotterbolag Advenica Oy.

– Det är våra produkter för nätverkssegmentering som är aktuella just nu. De har utvecklats och tillverkas i Malmö. Produkterna säkrar kommunikation i nätverk, skyddar säkerhetsklassad digital information och minskar läckaget. Vi levererar både hårdvara och mjukvara och är relativt unika i det produktsegmentet, säger Marie Bengtsson, vd för Advenica.

Kvalificeringen har tagit lång tid, över sex månader, och både FMV och utrikesdepartementet – samt motsvarande myndigheter i Finland – har stöttat bolaget i processen.

– Detta innebär så klart en mycket större marknad för oss, men man ska ha med sig att det är långa säljcykler. Sverige är ett väl ansett land både vad gäller innovation och teknik. Vi tror att det kan vara lättare att välja en svensk leverantör då Sverige är väl ansett, går att lita på och är relativt neutralt. 

Att Sverige och Finland nu öppnar upp för att handla från andra Nato-länder för också med sig en större konkurrens. Men Marie Bengtsson är inte orolig.

– För produkter som ska användas i Sverige kommer vi att ha kvar vår position, våra produkter håller väldigt hög kvalitet. Sverige kommer fortsatt att behöva vår typ av produkt och nu även Nato-godkända produkter beroende på med vem man ska kommunicera med.

Elisabet Ottosson

Medlemskapet i Nato öppnar en marknad värd över tusen miljarder dollar årligen. Det gäller inte bara för försvarsmateriel, flera branscher kan gräva guld i försvarsalliansen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Lyft för Joel Eklunds sportföretag

    USWE Sports som säljer sportryggsäckar gick över 100 Mkr i försäljning under det brutna räkenskapsåret. Även lönsamheten förbättras snabbt.

  • Great IT på förvärvsjakt

    Med ny vd och uppskruvade tillväxtmål söker Great IT efter bolag att sluka. IT-koncernen vill omsätta 1 miljard kronor inom fem år.

  • Industridesign vänder efter tuff vår

    Designföretaget Zenit i Malmö pustar ut efter en vår som vd Jonas Svennberg kallar för ”katastrof”. Nu väljer fem av firmans anställda att bli partner i bolaget.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.