måndag 22 juli 2024

inloggad som

Upprustningen ökar hennes affär

|  
|  

Marie Bengtsson, vd för IT-företaget Advenica i Malmö, noterar rekordförsäljning under 2023. Bakom tillväxten ligger främst försvarets beställningar av utrustning för krypterad information.

Advenica utvecklar säkerhetslösningar för både civilt och militärt bruk. Det handlar om hårdvara med tillhörande mjukvara, tänk en burk hos avsändaren som krypterar information som skickas till en mottagare med en likadan burk som avkodar.

Det svenska försvaret är en stor kund, utrikesdepartementet en annan. Till exempel använder svenska ambassader runt om i världen Advenicas kryptering för sin kommunikation.

I det börsnoterade bolagets rapport för det fjärde kvartalet som kom på måndagen steg omsättningen med 25 procent på helåret till 149 miljoner kronor. Under det fjärde kvartalet backade dock omsättningen marginellt.

– Vi noterar den högsta omsättningen i bolagets historia på helåret. Att det inte var tillväxt i det fjärde kvartalet beror på en väldigt tuff jämförelsesiffra för motsvarande kvartal i fjol, säger Marie Bengtsson och fortsätter:

– Vi upplever ända sedan 2020 en stark efterfrågeökning från försvaret och att den nu accelererar. Men våra produkter är säkerhetsklassade och ledtiderna kring kontroller och verifiering är långa. I gengäld kan vi sälja produkten under lång tid när den väl är framtagen.

Bolagets affärsområde med namnet Design House är bolagets tillväxtdrivare. Här tar man fram krypteringsutrustning tillsammans med kunden, till exempel det svenska försvaret. Utvecklingstiden kan dock vara 5 år eller mer.

Bolaget går alltjämt med förlust och har så gjort så länge Marie Bengtsson kan minnas. Hon började som finanschef 2015. Men en helårsförlust på 48 Mkr när hon tillträdde som vd 2019 var under 2023 nere på 4,9 Mkr (EBIT). Pengar från en nyemission 2022 som gav 45 Mkr har inte behövt tas i anspråk tack vare ett positivt kassaflöde.

– Vi har investerat tungt i utveckling, utökat våra kontorsytor och anställt personal. Förlusten är kalkylerad. Men under 2024 har vi budgeterat ett positivt resultat, säger Marie Bengtsson.

Trots att upprustningen är den främsta orsaken till Advenicas tillväxt ser hon en stor potential i den civila marknaden.

– Om bara folk kunde förstå att det inte räcker med en vanlig brandvägg för att skydda kritisk information så skulle vi sälja mycket mer, säger hon.

Marie Bengtsson medverkar på Rapidus event i Helsingborg den 6 mars, då vi fortsätter att diskutera försvarsindustrins utveckling i samband med den pågående upprustningen. Klicka här för att anmäla dig.

Gunnar Wrede

Marie Bengtsson, vd för IT-företaget Advenica i Malmö, noterar rekordförsäljning under 2023. Bakom tillväxten ligger främst försvarets beställningar av utrustning för krypterad information.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Skånsk IoT i Sveriges största rederi

    Life Finder Systems når sitt första kommersiella genombrott med en order från rederiet Wallenius Wilhelmsens amerikanska flotta Arc.

  • Freedrum ur takt igen

    Malmöbolaget Freedrum Studios har fått en ansökan om företagsrekonstruktion godkänd i tingsrätten. Det är inte första gången bolaget är i ekonomisk knipa.

  • Precis vad Precise behövde

    Precise Biometrics i Lund har andats optimism på senare tid. Nu minskar förlusten i rapporten för årets första kvartal.

  • Radinn-vd:n tar över elektronikföretag

    Det Malmöbaserade elektronikföretaget J2 Sourcing köper Vellingebolaget 5A som startpunkt för ett nytt affärsområde. Den tidigare Radinn-vd:n Mathias Bergman tar vd-stolen i det köpta bolaget.

  • Nato är nya drömkunden…

    Medlemskapet i Nato öppnar en marknad värd över tusen miljarder dollar årligen. Det gäller inte bara för försvarsmateriel, flera branscher kan gräva guld i försvarsalliansen.

  • Årets börsraket hoppas på genombrott i år

    Magnus Andersson är vd för det skånska företag som gått bäst på börsen hittills i år. Han ser fram emot att teckna avtal med kunder innan året är slut.

  • Ny optimism i Precise

    Precise Biometrics har haft en tuff period med negativa resultat fem kvartal i rad, men vd Joakim Nydemark hoppas att ny teknik i mobiltelefoner ska få försäljningen att lossna.

  • Doro värvar vd från Simris

    Simris Groups avgående vd Julian Read har utsetts till ny vd för teknikföretaget Doro från och med juni. Han efterträds på Simris av en brittisk life science-veteran.

  • AW med en offensiv försvarsindustri

    Saab flaggar för en möjlig expansion för ubåtsfabriken i Landskrona, utöver vad som tidigare kommunicerats. Det avslöjade Saabs vice ordförande Bert Nordberg på Rapidus AW med försvarsindustrin på onsdagen. Hela panelen ser stora skånska möjligheter inom försvar och säkerhet. Även för civila företag och startups.

  • Acconeer ber om 150 miljoner

    Radarsensorbolaget Acconeer i Malmö fortsätter att blöda och har därför beslutat om en företrädesemission på 150 miljoner kronor.