torsdag 22 februari 2024

inloggad som

Danska onlineblommor siktar på Sverige

 Ett virtuellt danskt e-handelskrig inom hållbara blommor till privatpersoner och företag sträcker sig nu mot Sverige som nästa slagfält. Medan etablerade jättar som Interflora har anslutit lokala blomsterhandlare världen över så har den lilla köpenhamnska vituella blomsterbutiken och startuppen Flowering framgångsrikt tagit sig an både Interflora och Bloomon.

– Vi ska till att börja med ta in mellan en och en halv och tre miljoner danska kronor för att öppna kontor i Aarhus, men vi har ett gott öga till Sverige som nästa expansion, säger vd Artin Nasseri Hodanloo, som hittills kunnat leverera till Hovedstadsområdet runt Köpenhamn.

Han startade Flowering i februari 2020 tillsammans med Johan Vang Wildt, båda är strax över 20 år och har bland andra haft företagetskunder som Hugo Boss, Disney, Norwegian Cruise Line, Royal Caribbean och Citroen. För att säkerställa hållbarheten så binder Flowerings anställda uteslutande buketter av grossisters överskottsblommor och lokalt odlade plantor, som inte orsakar koldioxidutsläpp vid transporter från andra sidan jorden. Alla beställningar görs via den egenutvecklade plattformen och oftast väljer företagskunderna att låta Flowering själva välja bland blommorna som finns tillgängliga på beställningsdagen – i motsats till större virtuella blomsteraffärer som låter kunden bestämma hela beställningen.

– Vi siktar även på de större tyska och brittiska städerna, berättar Artin Nasseri Hodanloo.

Det virtuella kriget om hållbara blommor i Danmark och spridningen till Sverige bliver skarpare för Flowering av konkurrensen från det större och lika virtuella Bloomon, vars koncept är att kultivera egna blommor hållbart och lokalt – och via sin plattform skicka dem till flera länder.

Bloomon grundades 2014 och är verksamt i fem länder: Holland, Tyskland, Belgien, Danmark (i Köpenhamn) och Storbritannien. Nu är vägen till Sverige öppen efter att Bloomon nyligen köpts upp av den brittiska online-blomsterhandeln Bloom & Wild, vilket gör att den nya koncernen finns i åtta länder eftersom den nu även omfattar Irland, Österrike och Frankrike.

– Att Bloom & Wild köpt upp oss ger omgående möjligheter att skala upp i övriga Europa, säger Bloomons vd Bart Troost.

Keld Broksø

 

 Ett virtuellt danskt e-handelskrig inom hållbara blommor till privatpersoner och företag sträcker sig nu mot Sverige som nästa slagfält. Medan […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.