tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Danska onlineblommor siktar på Sverige

 Ett virtuellt danskt e-handelskrig inom hållbara blommor till privatpersoner och företag sträcker sig nu mot Sverige som nästa slagfält. Medan etablerade jättar som Interflora har anslutit lokala blomsterhandlare världen över så har den lilla köpenhamnska vituella blomsterbutiken och startuppen Flowering framgångsrikt tagit sig an både Interflora och Bloomon.

– Vi ska till att börja med ta in mellan en och en halv och tre miljoner danska kronor för att öppna kontor i Aarhus, men vi har ett gott öga till Sverige som nästa expansion, säger vd Artin Nasseri Hodanloo, som hittills kunnat leverera till Hovedstadsområdet runt Köpenhamn.

Han startade Flowering i februari 2020 tillsammans med Johan Vang Wildt, båda är strax över 20 år och har bland andra haft företagetskunder som Hugo Boss, Disney, Norwegian Cruise Line, Royal Caribbean och Citroen. För att säkerställa hållbarheten så binder Flowerings anställda uteslutande buketter av grossisters överskottsblommor och lokalt odlade plantor, som inte orsakar koldioxidutsläpp vid transporter från andra sidan jorden. Alla beställningar görs via den egenutvecklade plattformen och oftast väljer företagskunderna att låta Flowering själva välja bland blommorna som finns tillgängliga på beställningsdagen – i motsats till större virtuella blomsteraffärer som låter kunden bestämma hela beställningen.

– Vi siktar även på de större tyska och brittiska städerna, berättar Artin Nasseri Hodanloo.

Det virtuella kriget om hållbara blommor i Danmark och spridningen till Sverige bliver skarpare för Flowering av konkurrensen från det större och lika virtuella Bloomon, vars koncept är att kultivera egna blommor hållbart och lokalt – och via sin plattform skicka dem till flera länder.

Bloomon grundades 2014 och är verksamt i fem länder: Holland, Tyskland, Belgien, Danmark (i Köpenhamn) och Storbritannien. Nu är vägen till Sverige öppen efter att Bloomon nyligen köpts upp av den brittiska online-blomsterhandeln Bloom & Wild, vilket gör att den nya koncernen finns i åtta länder eftersom den nu även omfattar Irland, Österrike och Frankrike.

– Att Bloom & Wild köpt upp oss ger omgående möjligheter att skala upp i övriga Europa, säger Bloomons vd Bart Troost.

Keld Broksø

 

 Ett virtuellt danskt e-handelskrig inom hållbara blommor till privatpersoner och företag sträcker sig nu mot Sverige som nästa slagfält. Medan […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.