måndag 22 juli 2024

inloggad som

Boozt skruvar upp helårsprognosen

|  
|  

Boozt skriver upp prognoserna för omsättningstillväxt och justerat rörelseresultat för helåret 2023. Anledningen är e-handelsbolagets rekordförsäljning under Black Friday.

Svenska hushåll är hårt pressade ekonomiskt. Många har därför jagat klipp under Black Friday-veckan. Det syns hos börsnoterade Malmöbolaget Boozt. Med en månad kvar av året meddelar bolaget att omsättningstillväxten nu väntas uppgå till 13-15 procent, tidigare prognos var 11-15 procent. Det justerade rörelseresultatet väntas uppgå till 370-390 miljoner kronor, mot tidigare prognos om 350-390 Mkr.

“Under Black Friday veckan välkomnade Boozt och Booztlet mer än 125.000 nya kunder och efterfrågan på alla geografiska marknader ökade jämfört med föregående år. Mer än 50 procent av bolagets sålda varor under perioden var i de nyare kategorierna Barn, Sport, Skönhet och Heminredning”, kommenterar Boozt vd och medgrundare Hermann Haraldsson.

Beskedet fick Boozts aktie att stiga några procentenheter under tisdagsmorgonen.

Så sent som i början av den här månaden skickade Boozt ut en omvänd vinstvarning, i samband med rapporten för det tredje kvartalet.

– Marknaden är tuff och särskilt i Sverige är marknaden väldigt prisdriven. Därför växer också outletkonceptet booztlet.com. I en tid då konsumtionskraften minskar vill människor hitta en bra deal och det kan man göra här, sa Hermann Haraldsson till Rapidus då.

Boozt Fashion grundades 2007 för att hjälpa andra företag att driva e-handel. Den första kunden var det danska företaget Bestseller. År 2010 beslutade Bestseller att driva e-handeln på egen hand och Boozt tvingades att ändra inriktning. Strategin blev då att driva egen e-handel under namnet boozt(punkt)com.

Sedan maj 2017 är Boozt noterat på Stockholmsbörsen och sedan 2020 på börsen i Köpenhamn. Tidigare i år tog Rapidus ett längre snack med Hermann Haraldsson om e-handelsutmaningar, framgångsrecept och framtidsprognoser. Läs hela intervjun här.

Martin Linderoth

Boozt skriver upp prognoserna för omsättningstillväxt och justerat rörelseresultat för helåret 2023. Här ser du varför.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.