fredag 12 april 2024

inloggad som

Rabattbolag från Lund redo för lansering

|  
|  ,

Lundabolaget Dealguru har säkrat 10 miljoner kronor för att utveckla sin rabattsajt och bygga en app. Flera riskkapitalister har investerat.

Grundarna (från vänster) Lasse Järvinen och Johan Selins affärsidé bygger på betalda samarbeten med de företag som syns på sajten, som betalar provision för de kunder som Dealguru förmedlar genom rabatterbjudanden. Bland de över 500 företag som Dealguru knutit upp finns bland andra CDON, Apoteket Hjärtat, Samsung och Nike.

– Utöver detta har vi ett samarbete med Pricerunner som ger oss en klickbaserad ersättning. I framtiden ser vi stor potential i vår annonsförsäljningsverksamhet som kommer spela en allt viktigare roll i takt med att vi växer och får ökad trafik av köpsugna besökare, säger Johan Selin, Dealgurus vd.

Nu har Dealguru säkrat 10 miljoner kronor i riskkapital från de finska VC-firmorna Gorilla Capital och Innovestor samt en grupp investerare bestående av entreprenörer, affärsänglar och family offices. Målet är att skala upp konceptet i Sverige och nästa steg är att bygga en app.

– Även om vi befinner oss i ett tidigt skede och ännu inte har påbörjat någon egentlig marknadsföring av Dealguru så ser vi ändå en viss ström av intäkter. För tillfället genererar vi några tusen kronor per månad, men vi förväntar oss att det kommer att öka snabbt när vi på allvar börjar marknadsföra Dealguru, säger Johan Selin.

När når ni ett positivt kassaflöde?

– Intresset för att delta i vår senaste finansieringsrunda var väldigt stort. Vi fick tacka nej till flera investerare och rundan blev övertecknad. Detta ger oss såklart ett mycket bra utgångsläge och i dagsläget estimerar vi att Dealguru kommer att vara kassaflödespositivt om ungefär ett och ett halvt år. Men av erfarenhet så vet jag att saker har en tendens att ta längre tid än man först tror, så en mer realistisk uppskattning skulle vara om ungefär två år.

Cajsa Jonasson

Lundabolaget Dealguru har säkrat 10 miljoner kronor för att utveckla sin rabattsajt och bygga en app. Flera riskkapitalister har investerat.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Exoskelett i nya Lejonkulan

    Ett samarbete med Nasa banade väg för Sofie Woge att utveckla ett så kallat exoskelett för personer med ryggmärgsskada. I veckans avsnitt av Rapidus podd Lejonkulan berättar hon om sitt bolag Tendo som nu behöver pengar för att skala upp.