måndag 25 november 2024

inloggad som

”Jantelagen en av samhällets största fiender”

Managementlitteraturen må vara nedlusad med teorier om hur man får alla i en organisation att dra åt samma håll och prestera bättre. Men något entydigt svar på vad som gör en bra ledare saknas ännu.

Inte heller på Rapidus ”Efter jobbet”-möte om ledarskap hos Awapatent i Malmö fick den månghövdade publiken några enkla lösningar serverade, men desto fler intressanta frågor. Som Jan Wifstrands undran till Krister Asplund, produktionsdirektör för Absolut Vodka i Åhus:

Hur bär man sig egentligen åt för att sälja 110 miljoner liter vodka om året?

— Man måste så klart ha en bra produkt, annars går det inte. Sedan tror jag att de som jobbar i Åhus känner att de varit med och byggt varumärket, även om det egentligen handlar om en ren produktionsverksamhet. I slutet på åttiotalet var det en marknadskille som var nere och besökte fabriken som tyckte vi var lite väl hårda i att kassera flaskor som inte var perfekta. Är inte det här onödigt bra? frågade han. Jo, sa en bestämd dam på produktionslinjen, det är så Absolut är — onödigt bra.

KL2013_0912-173816__MG_1491

Som gammal idrottare ligger sportparallellerna nära till hands för Krister Asplund. Han hyllar tävlingsinstinkten som motivationsfaktor och menar att man kan lära sig mycket av ett fotbollslag som Mjällby.

— Jag missar sällan en match då Mjällby spelar på hemmaplan. Där kommer AIK, MFF eller HIF med välbetalda superstjärnor och så åker de ofta hem tomhänta. Det är lagbyggets seger. Dels gäller det att komplettera varandra, dels att skapa motivationen och vinnarinstinkten i laget. Borta är de inte alltid så bra, men när Mjällby tågar ut på Strandvallen är de som tigrar, säger han.

Passionen för det man gör är en annan punkt högt upp på Krister Asplunds lista. Ändå bleknar hans lojalitet mot vodkatillverkaren som varit hans arbetsplats i 31 år jämfört med Antje Jackelèn, biskop i Lunds stift sedan 2007 och favorittippad i valet till Sveriges ärkebiskop i mitten av oktober.

— Jag har fått gåvor med mig in i livet och kyrkan har uppmuntrat mig att utveckla mina gåvor. Så om kyrkan kallar då ska jag ha väldigt starka skäl att säga nej. Visst kan jag få ångest över vad som väntar när jag får stora utmaningar, men så lever jag också på hoppet att den gud jag tror på inte överger mig. Det ger mig möjlighet att vila mitt i det ansträngande, säger hon.

Antje Jackelèn är administrativ chef över ganska få, men basar ändå över flera tusen kyrkoanställda i Skåne och Blekinge. Hur blir man en sådan andlig ledare? undrar Rapidus Jan Wifstrand som håller i samtalet.

— Det är något som växer fram. Dels genom min utbildning, men det handlar inte om att läsa så och så många poäng teologi, utan om att bli teolog. Att integrera tro och filosofi, hjärna och hjärta.

Född i Tyskland och med flera år som lärare i teologi vid Lutheran School of Theology i Chicago i bagaget har Antje Jackelèn ett bredare internationellt perspektiv än de flesta i hennes skrå. Det har satt vissa spår i hennes sätt att leda organisationen, tror hon.

— Jag tycker jantelagen är en av det svenska samhällets största fiender. Det blir så svårt att visa sann glädje över framgångar. I USA finns en kultur av ”empowerment” och jag letar fortfarande efter ett bra svenskt ord för det. Ett viktigt drag i ledarskapet för mig är att ge empowerment, så att andra kan ta plats och växa.

KL2013_0912-171801__MG_1423 KL2013_0912-172636__MG_1471
KL2013_0912-170728__MG_1387 KL2013_0912-170916__MG_1396

Ola Jönsson Bergström                                 Carl-Johan Björklund

Trots sina speciella förutsättningar hävdar både Krister Asplund och Antje Jackelèn att deras ledarskap i breda drag är applicerbart även på andra organisationer. Det är just de röda trådarna som Ola Jönsson Bergström och Carl-Johan Björklund försöker ta fasta på i sin bok, där de intervjuat 100 svenska ledare från en rad olika branscher om sina erfarenheter.

Utöver lagbygge och passionen för det man gör är modet, självinsikten och drivet eller envisenheten i motvind några av de nyckelord som återkommer. Störst intryck gjorde Pia Sundhage, tränare för svenska damlandslaget i fotboll.

— Hon är fotboll. Kanske hade hon inte varit en lika stor ledare inom andra områden. ”Man gör varandra bra” sa hon, och det tycker jag var på pricken, säger Carl-Johan Björklund.

KL2013_0912-180340__MG_1537

”Efter jobbet”-mötet avslutas med att Ola Jönsson Bergström och Carl-Johan Björklund förärar Malmö högskolas tidigare studentkårsordförande Lina Hedman ett ledarskapsstipendium i form av mentorskap och ett års Rapidusabonnemang. Kanske är det en ny Pia Sundhage som kallas upp på scen, om än inom ett annat fält?

Text: Erik Olausson
Bild: Kristoffer Lindblad

KL2013_0912-162846__MG_0267 KL2013_0912-163138__MG_0281
Claes Albinsson, Mannheimer & Swartling; Jan Wifstrand, Rapidus; Sven Landelius, ESS/Sven Landelius Consulting Maria Nyrell, Awapatent; Martin Diamantoudis och Alexandra Werder Hallonkvist, Invest in Skåne
KL2013_0912-163303__MG_0288 KL2013_0912-163436__MG_0294
Anna Käck, ID Kommunikation, Kristina Walls, Awapatent Kristian Svensson, Rapidus; Lisa Welander och Pella Persdotter Feldtmann, The Concept Factory
KL2013_0912-163529__MG_0304 KL2013_0912-163625__MG_0307
Johan Sjöberg, SEB; Martin Gerge Nilsson, PS Communication Mikael Voltaire, Coeli; Sean Olbers, Sigma
KL2013_0912-180232__MG_0322 KL2013_0912-180503__MG_0330
Peo Rundberg, Cision Sverige; Per Arne Stenlund, Mason Management Peter Blomsterberg, Avega group;
Sofia Åberg, Awapatent
KL2013_0912-180600__MG_0334 KL2013_0912-181229__MG_0350
Johan Fernö, ID Kommunikation;
Ingrid Svalin, Eminent reklam
Helena Sund, Sund Resurs; Rickard Wendel, Wendel Politik och påverkan

Managementlitteraturen må vara nedlusad med teorier om hur man får alla i en organisation att dra åt samma håll och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Ilija Batljan tillbaka i Sverige

    Trelleborg blev adressen när Ilija Batljan gör sitt första fastighetsköp i Sverige sedan han tvingades bort från SBB där han fortfarande är storägare. Köpet: Ett dagis för 102 Mkr.

  • Spotlight säljer Sedermera

    Den Malmöförankrade finanskoncernen Spotlight Group säljer dotterbolaget Sedermera Corporate Finance. Köparen är den välbekanta Spotlight-profilen Markus Neuding, dessutom en av Rapidus tidigare 34:or.

  • … och renodlar ytterligare

    Efter några tuffa år med ett hårt börsklimat lägger Spotlight Group om strategin och renodlar ytterligare. Kvar blir själva marknadsplatsen Spotlight Stock Market och emissionsspecialisten Nordic Issuing.

  • Cellevate vill göra största rundan hittills

    Bioteknikbolaget Cellevate i Lund lanserar sin första kommersiella produkt och förbereder samtidigt för en ny kapitalanskaffningsrunda. Målet är att få in pengar för att möjliggöra en kommersialisering i Europa och USA.