Den tysk/amerikanska e-handelsleverantören Intershop öppnar ett Öresundskontor med placering i Köpenhamn.
Inledningsvis anställs omkring fem personer. De ska fungera som teknik- och marknadsföringsstöd för konsulter som säljer Intershops programvara Enfinity för e-handelslösningar. Intershop har redan i dag avtal med en rad företag som säljer Enfinity i regionen, till exempel Kommunedata, Icon Medialab, Information Highway/Connecta och Vision-Team.
— Det är inte bara att installera programvaran. E-handel påverkar hela företagets organisation. Därför säljer vi bara programvaran via partners som anpassar den för användarna, säger Pär-Ola Rosén på Intershops Nordenkontor i Stockholm.
En licens kan kosta allt från 50.000 kronor till 2,5 miljoner, beroende på vilka funktioner som ska finnas. Intershop räknar med att omsätta 50 miljoner i Norden i år, en siffra Pär-Ola Rosén räknar med kommer att dubblas var sjätte månad. Enfinity används redan i 2.000-3.000 onlinebutiker i Norden och totalt 100.000 i världen.
Intershop har 700 anställda runt om i världen, varav 500 i Europa. Utvecklingsarbetet sker i Tyskland, men de nya trenderna fångas upp i San Francisco, där huvudkontoret ligger sedan 1996.
Grunden för Intershops verksamhet lades redan 1992 i staden Jena i det forna Östtyskland. Trots att Internet då fortfarande var ett närmast okänt begrepp drog tre studenter i gång utvecklingen av det som blivit Enfinity.
Intershop är noterat på Neuer Markt i Frankfurt. De tre grundarna äger fortfarande 20-25 procent av bolaget och en grupp amerikanska venture capital-bolag äger 15-20 procent.