onsdag 23 oktober 2024

inloggad som

Techprofil bakom smarta brillor

|  
|  

I början av nästa år släpper Malmöföretaget Xocchiali sina första smarta glasögon. Med det ger man sig in i kampen om vad som i framtiden kan bli en jättemarknad för konsumentteknik.

Smarta klockor kopplade till mobilen syns idag på var och varannan handled. Ovanligare är det med glasögon som är kopplade till mobilen. Särskilt smarta glasögon som förenar teknik och traditionell glasögondesign. Det vill Malmöbaserade Xocchiali ändra på.

– Just nu befinner vi oss på prototypstadiet, vi har designen och tekniken för våra smarta glasögon klar. Nu ska vi integrera allt i en och samma version, som vi räknar med att lansera i början av nästa år, säger Xocchialis medgrundare Pål Borge, som även var med och grundade Anima som står bakom den smarta klockan Kronaby.

Xocchiali grundades år 2020 utifrån en idé om att utveckla smarta glasögon för dagligt bruk genom att förena den verkliga och digitala världen. Det sker alltså genom att lyfta in teknik, sensorer och lösningar i glasögon med bibehållet fokus på design. I Xocchialis första version kan glasögonbäraren få notiser genom röstmeddelanden, vibrationer och dioder. Styrning kan ske genom rösten och information från omgivningen tas in med sensorer.

– Våra glasögon släpps på världens största glasögonmässa i Milano. Baserat på den input vi får där utvecklar vi glasögonen vidare, gör nödvändiga justeringar och därefter siktar vi på volymtillverkning. Ytterligare steg är att integrera mer avancerad teknik, säger Pål Borge.

Det finns redan ett antal stora aktörer på marknaden som förenar teknik med klassisk glasögondesign. Ett exempel är glasögonjätten Ray-Ban som gjort ett uppmärksammat samarbete med Meta (tidigare Facebook). Enligt experter har marknaden för smarta glasögon en enorm potential. Under en telekomkonferens i Göteborg tidigare i år sa Huawei Wireless teknikchef Wen Tong att det går att föreställa sig att smarta mobiltelefoner försvinner inom 3-5 år och att glasögon är framtiden. Pål Borge är inne på samma spår.

– Det här är en marknad som det händer en hel del på och smarta glasögon tar över allt mer. Men det finns mycket att utveckla. Vi utgår från traditionella glasögon som vi gör smartare med tanken att de ska säljas inom det vanliga glasögonsegmentet, säger han.

Günter Alce är medgrundare till Xocchiali. Han är också biträdande universitetslektor vid Lunds universitet inom Virtual- och Augmented reality och medverkar i en rad forskningsprojekt.

– Både marknaden och antalet företag som arbetar med smarta glasögon växer. Den övergripande trenden visar på en ökande efterfrågan, säger Günter Alce.

Rapidus har tidigare skrivit om att Xocchiali sedan i våras får backning av investeringsbolaget Sandberg Developments inkubator. Bakom Xocchiali står Pål Borge, Sarandis Kalogeropoulos, Günter Alce och Paul Johansson, samtliga med bakgrund inom konsumentelektronik från bland annat Sony Ericsson, Nokia och Precise Biometrics.

Martin Linderoth

Ett gäng teknikprofiler i Malmö utvecklar framtidens glasögon.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon vill digitalisera second hand

    Second hand-shopping är på stark frammarsch – men butikerna har inte råd att hänga med i den digitala utvecklingen. Linnea Lundmark (26), och hennes bolag Soop System har en lösning som Rapidus belönar med en 34:utmärkelse.

  • Bakslag för Camurus

    Camurus i Lund, Sveriges tredje största läkemedelsbolag sett till börsvärde, fick se sin aktie rasa med nästan 10 procent på tisdagen. ”Beskedet från FDA är beklagligt”, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Negativ tillväxt för Inwido

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som är mindre dålig än förväntat och aktien stiger på rapporten. Men det finns orosmoln på den pressade bygg- och renoveringsmarknaden.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.


  • Krympning kan bli stort för Alix Labs

    AI kräver superstarka processorer, men de ska också vara små. Alix Labs i Lund, med vd Jonas Sundqvist, har en maskin som krymper dem. Med global lansering i sikte har bolaget säkrat större delen av en nyemission på 165 Mkr.

  • Nystart för Sensative

    IoT-bolaget Sensative led svårt under pandemin. Men nu spänns bågen igen. Med tre nyemissioner bara i år och med en ny marknadsstrategi ska omsättningen fördubblas årligen och bolaget nå lönsamhet.

  • Därför nappar Doro på norska budet

    Det noterade Malmöbolaget Doros styrelse rekommenderade i förra veckan ägarna att acceptera ett bud från norska Xplora. Nu förklarar styrelseordförande Juha Mört hur de resonerar.

  • Google öppnar dörren för Zaplox

    Först Apple Wallet, sedan Google Wallet. I sommar har Lundabolaget Zaplox, med vd Tess Mattisson, lanserat världens första digitala hotellnyckellösning för Android-användare, framtagen i samarbete med Google. En första installation finns på Petter Stordalens hotell Clarion Hotel Post i Göteborg.

  • Skånsk IoT i Sveriges största rederi

    Life Finder Systems når sitt första kommersiella genombrott med en order från rederiet Wallenius Wilhelmsens amerikanska flotta Arc.

  • Freedrum ur takt igen

    Malmöbolaget Freedrum Studios har fått en ansökan om företagsrekonstruktion godkänd i tingsrätten. Det är inte första gången bolaget är i ekonomisk knipa.

  • Precis vad Precise behövde

    Precise Biometrics i Lund har andats optimism på senare tid. Nu minskar förlusten i rapporten för årets första kvartal.

  • Radinn-vd:n tar över elektronikföretag

    Det Malmöbaserade elektronikföretaget J2 Sourcing köper Vellingebolaget 5A som startpunkt för ett nytt affärsområde. Den tidigare Radinn-vd:n Mathias Bergman tar vd-stolen i det köpta bolaget.

  • Årets börsraket hoppas på genombrott i år

    Magnus Andersson är vd för det skånska företag som gått bäst på börsen hittills i år. Han ser fram emot att teckna avtal med kunder innan året är slut.

  • Ny optimism i Precise

    Precise Biometrics har haft en tuff period med negativa resultat fem kvartal i rad, men vd Joakim Nydemark hoppas att ny teknik i mobiltelefoner ska få försäljningen att lossna.