måndag 22 juli 2024

inloggad som

Techprofil bakom smarta brillor

|  
|  

I början av nästa år släpper Malmöföretaget Xocchiali sina första smarta glasögon. Med det ger man sig in i kampen om vad som i framtiden kan bli en jättemarknad för konsumentteknik.

Smarta klockor kopplade till mobilen syns idag på var och varannan handled. Ovanligare är det med glasögon som är kopplade till mobilen. Särskilt smarta glasögon som förenar teknik och traditionell glasögondesign. Det vill Malmöbaserade Xocchiali ändra på.

– Just nu befinner vi oss på prototypstadiet, vi har designen och tekniken för våra smarta glasögon klar. Nu ska vi integrera allt i en och samma version, som vi räknar med att lansera i början av nästa år, säger Xocchialis medgrundare Pål Borge, som även var med och grundade Anima som står bakom den smarta klockan Kronaby.

Xocchiali grundades år 2020 utifrån en idé om att utveckla smarta glasögon för dagligt bruk genom att förena den verkliga och digitala världen. Det sker alltså genom att lyfta in teknik, sensorer och lösningar i glasögon med bibehållet fokus på design. I Xocchialis första version kan glasögonbäraren få notiser genom röstmeddelanden, vibrationer och dioder. Styrning kan ske genom rösten och information från omgivningen tas in med sensorer.

– Våra glasögon släpps på världens största glasögonmässa i Milano. Baserat på den input vi får där utvecklar vi glasögonen vidare, gör nödvändiga justeringar och därefter siktar vi på volymtillverkning. Ytterligare steg är att integrera mer avancerad teknik, säger Pål Borge.

Det finns redan ett antal stora aktörer på marknaden som förenar teknik med klassisk glasögondesign. Ett exempel är glasögonjätten Ray-Ban som gjort ett uppmärksammat samarbete med Meta (tidigare Facebook). Enligt experter har marknaden för smarta glasögon en enorm potential. Under en telekomkonferens i Göteborg tidigare i år sa Huawei Wireless teknikchef Wen Tong att det går att föreställa sig att smarta mobiltelefoner försvinner inom 3-5 år och att glasögon är framtiden. Pål Borge är inne på samma spår.

– Det här är en marknad som det händer en hel del på och smarta glasögon tar över allt mer. Men det finns mycket att utveckla. Vi utgår från traditionella glasögon som vi gör smartare med tanken att de ska säljas inom det vanliga glasögonsegmentet, säger han.

Günter Alce är medgrundare till Xocchiali. Han är också biträdande universitetslektor vid Lunds universitet inom Virtual- och Augmented reality och medverkar i en rad forskningsprojekt.

– Både marknaden och antalet företag som arbetar med smarta glasögon växer. Den övergripande trenden visar på en ökande efterfrågan, säger Günter Alce.

Rapidus har tidigare skrivit om att Xocchiali sedan i våras får backning av investeringsbolaget Sandberg Developments inkubator. Bakom Xocchiali står Pål Borge, Sarandis Kalogeropoulos, Günter Alce och Paul Johansson, samtliga med bakgrund inom konsumentelektronik från bland annat Sony Ericsson, Nokia och Precise Biometrics.

Martin Linderoth

Ett gäng teknikprofiler i Malmö utvecklar framtidens glasögon.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Skånsk IoT i Sveriges största rederi

    Life Finder Systems når sitt första kommersiella genombrott med en order från rederiet Wallenius Wilhelmsens amerikanska flotta Arc.

  • Freedrum ur takt igen

    Malmöbolaget Freedrum Studios har fått en ansökan om företagsrekonstruktion godkänd i tingsrätten. Det är inte första gången bolaget är i ekonomisk knipa.

  • Precis vad Precise behövde

    Precise Biometrics i Lund har andats optimism på senare tid. Nu minskar förlusten i rapporten för årets första kvartal.

  • Radinn-vd:n tar över elektronikföretag

    Det Malmöbaserade elektronikföretaget J2 Sourcing köper Vellingebolaget 5A som startpunkt för ett nytt affärsområde. Den tidigare Radinn-vd:n Mathias Bergman tar vd-stolen i det köpta bolaget.

  • Årets börsraket hoppas på genombrott i år

    Magnus Andersson är vd för det skånska företag som gått bäst på börsen hittills i år. Han ser fram emot att teckna avtal med kunder innan året är slut.

  • Ny optimism i Precise

    Precise Biometrics har haft en tuff period med negativa resultat fem kvartal i rad, men vd Joakim Nydemark hoppas att ny teknik i mobiltelefoner ska få försäljningen att lossna.

  • Doro värvar vd från Simris

    Simris Groups avgående vd Julian Read har utsetts till ny vd för teknikföretaget Doro från och med juni. Han efterträds på Simris av en brittisk life science-veteran.

  • Acconeer ber om 150 miljoner

    Radarsensorbolaget Acconeer i Malmö fortsätter att blöda och har därför beslutat om en företrädesemission på 150 miljoner kronor.

  • Ny kärnkraft ger strålande framtid

    Ny kärnkraft är i ropet. Inte bara i Sverige utan över hela världen. En doldis i Helsingborg rider på vågen och kammar hem stororder i Storbritannien.

  • Upprustningen ökar hennes affär

    Marie Bengtsson, vd för IT-företaget Advenica i Malmö, noterar rekordförsäljning under 2023. Bakom tillväxten ligger främst försvarets beställningar av utrustning för krypterad information.