tisdag 26 november 2024

inloggad som

Debatt: Hur skapar vi utmaningsdriven innovation?

Rapidus snabbanalys ”Innovationssystemet har tappat siktet på den goda idén” från i torsdags väckte många känslor. Här är ett par av debattinläggen efter artikeln, som du hittar i sin helhet här.

Johan Mårtensson, Packbridge:

Bra artikel om hur Roskildefestivalen kommer fram till nya intressanta lösningar på sina problem.

Företag måste sluta begränsa sig inom befintliga ramar och nätverk . Världen blir mer och mer global, och genom digitala nätverk och plattformar kan man nu mer effektivt samla in och ta del av mer kunskap än man kunnat göra tidigare. De vanliga ”stage-gate” och systematiska processerna räcker inte för att driva fram innovationer och är oftast ineffektiva och förhalar möjligheterna.

Utmaningsdriven öppen innovation ger företag möjligheten att komplettera den interna kunskapen och på så vis tillsammans med andra skapa nya innovationer och affärsmöjligheter.

På OpenUp, som drivs av Packbridge och Livsmedelsakademin, jobbar vi för att förändra livsmedels- och förpackningsbranschen genom att ge företagen och innovatören möjlighet att utmana, nätverka och utveckla ihop. Jag tror att detta sätt att jobba kommer växa sig viktigare framöver och hoppas att branschen vågar prova.

Anders Dellson, Teknopol:

Keld sätter fingret på en av de viktigaste roller som det offentliga kan spela för att skapa innovation: den som kund. Idén är knappast ny och exemplen är många: Ericsson har historiskt sett vuxit fram i symbios med Televerket. USA använder sin försvarsbudget för att i stor skala köpa in innovativa lösningar från både nya och gamla företag.

I Skåne är det främst Region Skåne och de 33 kommunerna som skulle kunna bidra stort till tillväxten av nya företag genom att just vara bra kravställande kunder med konkreta behov. Bara Region Skåne köper in varor och tjänster för över 17 miljarder kronor per år.

Bland innovationsstrateger kallas detta för “innovationsupphandling” och är något som alla tycks vilja göra mera av, men som få vet riktigt hur det ska gå till. Och det är ett komplicerat fält. Carema-skandalen illustrerar väl vad som kan hända om man inte har både hängslen och livrem och minimerar riskerna i offentlig upphandling. Denna riskaversion kan ofta stå i konflikt med de friare former av upphandlingar som till exempel Roskildefestivalen tycks ha lyckats väl med.

Men det finns goda exempel. Inom den brittiska sjukvården har man lyckats få till lyckade innovationsupphandlingar – på tredje försöket, efter två omgångar och många år av misslyckanden. Den goda nyheten är att det pågår flera initiativ inom Region Skåne till innovationsupphandlingar och att frågan prioriteras högt av den politiska ledningen.

Jag vill uppmana Regionens politiker att fortsätta prioritera och resurssätta dessa initiativ högt. Det innebär stora utmaningar framför allt i genomförandet; man måste börja jobba radikalt annorlunda än tidigare, kanske i helt nya organisationer. Jag är övertygad om att detta är det mest värdefulla – alla kategorier – som Region Skåne kan göra för att bidra till tillväxt av nya företag i regionen.

Även många stora privata företag hade haft mycket att tjäna på att blir duktigare på att hitta nya innovativa lösningar hos mindre företag. Men det får bli en helt annan artikel.

Rapidus snabbanalys ”Innovationssystemet har tappat siktet på den goda idén” från i torsdags väckte många känslor. Här är ett par […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Ilija Batljan tillbaka i Sverige

    Trelleborg blev adressen när Ilija Batljan gör sitt första fastighetsköp i Sverige sedan han tvingades bort från SBB där han fortfarande är storägare. Köpet: Ett dagis för 102 Mkr.

  • Spotlight säljer Sedermera

    Den Malmöförankrade finanskoncernen Spotlight Group säljer dotterbolaget Sedermera Corporate Finance. Köparen är den välbekanta Spotlight-profilen Markus Neuding, dessutom en av Rapidus tidigare 34:or.

  • … och renodlar ytterligare

    Efter några tuffa år med ett hårt börsklimat lägger Spotlight Group om strategin och renodlar ytterligare. Kvar blir själva marknadsplatsen Spotlight Stock Market och emissionsspecialisten Nordic Issuing.

  • Cellevate vill göra största rundan hittills

    Bioteknikbolaget Cellevate i Lund lanserar sin första kommersiella produkt och förbereder samtidigt för en ny kapitalanskaffningsrunda. Målet är att få in pengar för att möjliggöra en kommersialisering i Europa och USA.