På måndag går starten för den kommersiella lanseringen av det lundautvecklade Anoto-konceptet med digitalt papper och penna. Då börjar Vodafone sälja Anoto-pennan i sina 50 butiker i Sverige och hos ytterligare ett hundratal återförsäljare. Under året räknar Anotos VD Christer Fåhraeus med lansering på ytterligare fem till tio marknader.
Anoto-pennan, som i handeln kommer att bära Sony Ericssons logotyp och kallas Chatpen, blir inledningsvis en ganska dyr produkt, strax under 3.000 svenska kronor är riktpriset. Tidigast nästa år finns förutsättningar för att priset kommer ner under 2.000 kronor. Pennan kommer också att säljas i paket med Sony Ericssons T68i för cirka 6.000 kronor.
Till det kommer avgifter för tjänsterna i Vodafones nät: 120 kronor i anslutningsavgift, 49 kronor i månadsavgift och mellan tre och sex kronor per mail eller grafiskt SMS som skickas via en mobiltelefon.
— Ett väldigt attraktivt pris, tyckte Vodafones vice VD Tommy Sundström, som möttes av en rad kritiska frågor om prissättningen vid den presskonferens som just avslutats.
En annan nackdel som framkom är att pennorna inledningsvis inte kommer att kunna användas för överföring av sparad text till Bluetooth-utrustade datorer. All kommunikation måste gå över mobilnätet. Det är inte heller klart om och när andra svenska mobiloperatörer får lansera tjänsterna.