Av Keld Broksø
Sötebrödsdagarna är över.
Festen för den dansk-svenska alliansen är slut och till och med i de bästa äktenskap blir vardagens problem plötsligt närvarande. Man riskerar att ge varandra för litet uppmärksamhet.
Det är just det som nu skett på Öresundsregionens annonsmarknad.
Varför är det så illa? Jo, förutom public serviceradio/TV – och så Rapidus som 100 procent abonnemangsbetalt undantag – gäller regeln att utan annonser tvärs över sundet, ingen sammanhängande mediamarknad och därmed en mycket svår integration.
Omedelbart efter brofesten fanns knappast det varu- eller möbelhus med självaktning som inte prövade att annonsera på den andra sidan Öresund. Alla ville vara med och skörda integrationens frukter.
Men idag är annonserna i stort sett borta. Inte en enda succéhistoria har ännu på allvar lett till efterföljelse, varken i tidningar eller elektroniskt.
Rapidus har gjort en stickprovsundersökning på en enskild dags mediautbud över Öresund:
– Orelink.com: Portalen vill skapa en mötesplats för företag och leverera nyheter, och det finns starka aktörer i ryggen. KPMG, Jyllands-Posten, Kreditfakta och Bonnier Erhvervsdata. Men av bara fyra banners var endast en dansk, plus en banner för Flygbåtarna.
– Oresundsnytt.com: Mediasamarbetet mellan Berlingske Tidende och Sydsvenskan imponerar inte vad gäller annonsmängden. På hemsidan finns bara en svensk och en dansk annons och den tryckta utgåvan flödar inte heller över av annonser.
– 24timmar.se: Den nya portalen har nyheter från tio svenska städer. Annonserna begränsar sig till svenska banners.
– De två gamla Köpenhamnska dagstidningarna, Berlingske Tidende och Politiken, har i stort sett inga svenska annonser. Och Jyllands-Postens Köpenhamnssektion, JP København, har svenska annonser i mycket liten utsträckning.
– Aftonbladet har inte en annons från Danmark, och det samma gäller Sydsvenskan, förutom några annonser för Köpenhamns nöjesliv.
Bland de få optimisterna, som parentetiskt sagt lever på att förmedla annonser, finns mediebyrån Carat Danmark, som just arrangerat seminarier för annonsörer på båda sidor sundet. Carats VD Henrik Jensen spår att danska och svenska medier de kommande tio åren kommer att integreras mer och mer.
Man kan hoppas att han har rätt. Men Dansk Annoncørforening ger en annan och mera realistisk bild av möjligheten för annonser som ska betala mediakalaset tvärs över Öresund.
— Vi har absolut märkt en närmast jungfrulig återhållsamhet med att annonsera i Skåne, säger VD:n i Annoncørforeningen Eva Tufte.
Hon understryker att intresset finns. Annonsörerna är inte blinda för en tillväxtmarknad bara två mil bort.
— Men vi måste få igång snacket i marknadsföringskretsar om möjligheterna först. Och just nu saknas den första succéhistorian. Vi skall komma ihåg att innan man handlar på andra sidan sundet skall man som minimum kunna räkna hem broavgiften. Det är svårt med nuvarande taxor. Om vi ska få över svenskarna för att shoppa är nästa chans att kombinera det med upplevelser. Till exempel till jul, då jag hoppas se nästa inköpsvåg, säger Eva Tufte.
Hennes klara budskap är nedslående. En julmarknad på Tivoli och en julpyntad huvudstad är alltså chansen för annonsmarknaden med de nuvarande alldeles för höga broavgifterna. Och i Skåne får man hitta på något annat kul för att attrahera danska shoppare.
Återstår så några annonsmöjligheter på den gränsöverskridande arbetsmarknaden och för företag som Beauvais söder om Köpenhamn eller Carlsberg, som levererar såsmix respektive öl till både svenska och danska butikshyllor.
Det är inte så konstigt att danska och svenska annonsörer är återhållsamma med att ta språnget över sundet.