tisdag 8 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Nasdaqbolaget som växer på hemmaplan

KL2010-11-16_181058_MG_2421 

Trots att de har huvudkontoret i Pennsylvania och ser USA som sin största marknad tänker QlikTech stanna i Lund. Där har den speciella företagsandan byggts upp och där sitter utvecklarna som utgör kärnan i bolaget. På Rapidus ”Efter jobbet”-möte berättade teknikchefen Jonas Nachmanson och förre styrelseordföranden och VD:n Måns Hultman dessutom om hur det nu börsnoterade bolaget upptäckte hur man säljer.

För Måns Hultman startade det med en seglingstur, där en annan av deltagarna jobbade på QlikTech. Han började intressera sig för bolaget och fastnade snabbt. 1999 gick han in som finansiär och VD.

— När jag kom in var jag väldigt entusiastisk. Jag kan tillräckligt för förstå hur unikt det här är, så jag blev nästan bergtagen av teknologin, säger han.

QlikTechs mjukvara QlikView används för att läsa av stora datamängder och på ett enkelt sätt visa upp den information man får ut. När teknologin först utvecklades av bland annat medgrundaren Björn Berg i mitten av 1990-talet var datorerna långt ifrån så kraftfulla som krävdes för att kunna hantera data på det viset som QlikTech ville. Men utvecklarna hade is i magen och räknade helt enkelt med att datorerna skulle bli så mycket bättre att problemet löste sig. Och så blev det.

KL2010-11-16_184056_MG_1862 KL2010-11-16_185830_MG_2439 KL2010-11-16_183342_MG_1860

I dag växer QlikTech i USA, bolaget är noterat på Nasdaq och omsatte globalt över 50 miljoner dollar under andra kvartalet i år, med en tioprocentig vinstmarginal. Men att flytta utvecklingsavdelningen från Sverige är det inte tal om.

— All produktutveckling är fortfarande kvar i Lund. Mycket är kopplat till människor och vi är lyckligt lottade som har utvecklare med stora visioner. De är stolta och orädda, säger Jonas Nachmanson, som är teknisk chef globalt samt VD för den svenska delen av bolaget.

Kontoret i Lund står dessutom för kärnan i de värderingar som QlikTech sätter högt. Det handlar om sådant som öppenhet och att våga utmana sig själv, något som krävs för att man ska få jobba i bolaget.

— Det har faktiskt hänt att vi bytt ut dotterbolagschefer som fyllt sin kvot, men inte lever upp till värderingarna. Vi tycker att det är så otroligt viktigt. Men det där förstår de inte riktigt i USA, säger Jonas Nachmanson.

KL2010-11-16_185258_MG_1897 KL2010-11-16_185326_MG_1900 KL2010-11-16_184718_MG_1880
KL2010-11-16_181040_MG_1814 KL2010-11-16_181122_MG_1816 KL2010-11-16_183252_MG_1854

Numera har Måns Hultman lämnat QlikTech och sitter bland annat i olika styrelser. Då Rapidus reporter Lisa Kirsebom pressar honom på vilka QlikTechmisstag han lär ut för att de bolagen inte ska gå i samma fällor tar han upp situationen kring millennieskiftet.

— Efter ett tag i styrelsen upptäckte jag att teknologin var väldigt bra, men att företaget inte var i lika bra skick. Den enkla anledningen till att ingen köpte produkterna var att ingen sålde. Och dessutom presenterade man teknologin som något som kunde göra allt från att putsa skorna till att laga maten. Men man kan inte säga det till kunden, för ingen kommer att tro att det finns något så fantastiskt, säger han.

Lösningen blev att satsa på en mindre marknad och att sälja in mjukvaran som beslutsstöd. Mer fantasifulla tillämpningar hölls mer som hobbyprojekt, men Jonas Nachmansons skapelse ”Vinguiden” blev snart populär även i större kretsar. Applikationen som fortfarande ligger på QlikTechs sajt söker i Systembolagets sortiment och matchar det med recensioner från Dagens Industri och Allt om mat.

Under en period låg dock sidan nere, efter att Systembolaget med Anitra Steen i spetsen satt stopp för projektet genom att strypa tillgången till kataloginformationen. Det krävdes en mindre kampanj med mejl och telefonsamtal innan hon gav med sig.

— Jag har fortfarande kvar det sista brevet från henne där hon ger sig, säger Måns Hultman som medger att han roades av kampen trots att den tog upp en hel del av hans lediga tid.

2004 hade QlikTech kommit så långt att bolaget bestämde sig för att söka amerikanskt riskkapital.

— Folk i styrelsen sa: glöm det. Men jag kan säga att styrelsen blev inte långvarig och vi kom in i USA, berättar Jonas Nachmanson.

För närvarande har QlikTech cirka 180 anställda i Lund och enligt Jonas Nachmanson planerar man att anställa ytterligare 40-50 stycken på tekniksidan under nästa år.

Dessutom räknar han med att den nybildade experimentverkstaden QlikView Labs i Lund kommer att växa.

— Det är en kul satsning som vi satt igång under de sista åren, där man kan testa idéer utan den press som finns när man ska färdigställa version tio av vår produkt. För att ha kvar lekfullheten och innovationen är det viktigt. Nu har vi en viktig kärna på fem-sex man där, men om ett år tror jag att det är dubbelt så många. För det har redan kläckts riktigt bra idéer, säger han.

Text: Anna Palmehag
Foto: Kristoffer Lindblad

KL2010-11-16_173530_MG_2358 KL2010-11-16_173618_MG_2361

Gösta Tornborg och Sigvard Ling, Telia

Christopher Åkerblom, Tibet Server och Peter Sörbom, Findout Communications.
KL2010-11-16_173858_MG_2368 KL2010-11-16_174142_MG_2373
Anette Bjernklev, Bjernklev Consulting och Johnny Nilsson, Lunds universitet. Per Lindblad, Attraction och Mikael Nilsson, The Warranty Group.
KL2010-11-16_174236_MG_2374 KL2010-11-16_174334_MG_2384
Bo Rosvall, Telia och Peter Eyermann, Scandvision CPH. Lennart Gustafson, Industrifonden och Lisa Kirsebom, Rapidus.
KL2010-11-16_174436_MG_2389 KL2010-11-16_174748_MG_2399
Christer Arvidson och Fredrik Lundqvist, Deleca. Patricia Key, A-Search och Anna Neuhauser, Fojab arkitekter.
KL2010-11-16_175340_MG_2402 KL2010-11-16_175436_MG_2411
Elna Lembrér Åström, Deloitte och Bengt Lövdén, Medeon. Inger Larsson; Lars J Johansson, SEB och Mie Jernbeck, Mentor International.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Från 40 miljoner till 40 miljarder

    Sedan Fredrik Tiberg klev in som vd för Camurus har bolagets värdering gått från 40 miljoner till 40 miljarder kronor. Rapidus träffar honom på huvudkontoret i Lund för att höra om vägen dit och planerna framåt.

  • Skånska högutdelare – så mycket delar de ut

    Vår och sommar är utdelningstider. Rapidus har tittat igenom 1 000 onoterade skånska företag och hittat högutdelarna, och vilken familj som får mest.

  • Hänt i vecka 27

    Fastighetsbolagen Catena och Wihlborgs kom med rapporter, Prolight fick in sina 100 miljoner och två börs-vdar lämnar sina poster. Det är några av den gångna veckans nyheter.