Jobbet har fått honom att byta BMW:n till en Volkswagen Passat. På morgonen får han tillfredsställelse av att stå på köpcentrets tak och se köerna ringla långa. GeKås Ullared är numera Sveriges största utflyktsmål och tillväxten sker med en marknadsföringsbudget som precis räcker till en halvsida i lokaltidningen. På Rapidus frukostmöte ledde Jan Wifstrand en öppenhjärtig intervju med GeKås vd Boris Lennerhov.
Lika viktigt som att göra rätt är att inte göra några stora fel. Under samtalet lyfte Jan Wifstrand fram vad GeKås faktiskt inte gör. Med några få undantag är miljardkoncernen helt koncentrerad till Ullared där verksamheten startade 1963 av Göran Karlsson. Boris Lennerhov, som blev vd för Gekås år 2000, menar att fler varuhus skulle riskera själva grunden i affärsmodellen — med få mellanhänder, enkel logistik och liten administration.
— Försöker vi få till det logistikflödet, med kringliggande stugbyar och camping, på ett annat ställe skulle vi producera en taskig kopia. Dessutom skulle vi behöva komma upp i en omsättning på ett par miljarder relativt snabbt för att få rimlig lönsamhet, säger han.
Trots att Gekås numera omsätter miljardbelopp ser bolagets hemsida inte mycket mer avancerad ut än närbutiken på gatan. Att expandera genom webbhandeln är inte heller aktuellt.
— Man skulle bli totalt utmattat och svimma innan man kommit igenom GeKås utbud om det fanns på nätet. Då går det snabbare att åka dit. Kalkylen för den här typen av handelssida på nätet är helt omöjlig, säger Boris Lennerhov.
Om GeKås varit försiktiga med utsvävningar utanför hembygden har de varit desto bättre på att ta till vara på de allt större besöksströmmarna till Ullared. Glad personal och nöjda kunder är enligt Lennerhov helt avgörande för GeKås framgång. En annonskampanj skulle snarast signalera att bolaget blivit desperat och framgångssagan är på väg mot sitt slut.
Hur effektiv marknadsföring välskött personalpolitik faktiskt kan vara visade sig härom året då GeKås chartrade 16 bussar och tog alla anställda till friidrotts-VM i Göteborg. Snart syntes medarbetarna, klädda i GeKås blågula färger, i var och varannan nyhetssändning.
Området runt köpcentret är numera hårt exploaterat, dels av GeKås egna kringtjänster men också konkurrenter som försöker sno åt sig en bit av kakan med blandad framgång. De senaste åren har 5:ans reality-serie om GeKås anställda och mest trogna kunder lyft tillväxten i varuhuset från 5 till 15 procent och genererat runt en miljoner extra besökare årligen.
För en av de som synts i rutan, Kjell, har serien gett direktavkastning.
— Kjells skohorn är det mest sålda skohornet någonsin i Sverige. Inget jävla plastaskit. Kjell hade hela marginalen på de 100.000 skohorn vi producerade så han är på väg till solsidan nu, säger Boris Lennerhov.
En investering som GeKås faktiskt har gjort utanför Ullared är en biogasanläggning i Falkenberg. Tillsammans med E.on och Falkenbergs kommun byggde de anläggningen som stod klar 2009. Sedan dess drivs alla bilar i GeKås fordonspark på biogas, så också Boris Lennerhovs kärra.
— Jag gick från min BMW till en Passat. Det var med lite blandade känslor men har man själv drivit frågan är det lite svårt att backa ur. Jag gick med på det eftersom de sa att de andra märkena skulle komma med gasbilar efter några år. Men jag kör min Passat ännu, säger Boris Lennerhov.
Om så GeKås kunde sälja Hugo Boss-kostymer till halva priset skulle de enligt Lennerhov aldrig hamna på butikshyllorna. Besökarna åker helt enkelt inte till varuhuset för att handla den typen av varor. Jan Wifstrand tycker ändå att det även i lågprislandets högborg måste finnas utrymme för viss lyx. Med sig från frukostmötet fick Boris Lennerhov bröderna Marx film En dag på varuhuset nerpackad i en glittrig bärkasse från brittiska Harrods. Om han är en man som står vid sitt ord syns kassen snart i reality-show nära dig.
Text: Joel Persson
Foto: Kristoffer Lindblad
Lars Lanker, Sigma och Staffan Linde, Prometera | Lars Israelsson, Lixion och Bengt Arne Daftner, Swedbank |
Peter Andersson, Factlab och Olof Andersson, Trianon | Monica Thomasson, Aktiv Kommunikation och Sandra Lindvall, Awapatent |
Boris Kralj, xtravaganza och Finnur Sverrisson, Minc | Pehr Andersson, Malmö stad och Dan Florén, Ernst & Young |
Christer Cronholm, Sparbanken Öresund och Mats Andersson, Jyma Fastigheter | Annna Hedsund, Sofia Herrström och Helena Wiktor från Meritmind |
Thomas Torounidis, Awapatent och Jeanette Roosberg, Deloitte | Charlotta Löfving och Christel Green Johnsson från Absalon |
Helena Sund, Sund Resurs och Boel Lagerwall, Pågen | Marie Ericsson, Sparbanken Öresund, Anette Bjernklev, Bjernklev Consulting och Helena Kurki, CSR Factory |