Öresundsregionens företag utnyttjar inte sina möjligheter till tillväxt i världsklass. Bland annat saknas bra arbetsprocesser för innovationer. Det menar den amerikanske innovationsgurun Curtis R. Carlson, som på måndagsförmiddagen talade på Rapidus arrangemang Innovationsdagen.
Ekonomin i exempelvis Singapore och Silicon Valley i Kalifornien växer mer än dubbelt så snabbt som den i Sverige och Danmark, menar Carlson. Så behöver det nödvändigtvis inte vara.
— Sverige och Danmark har alla förutsättningar, den viktigaste är människor. Ni måste fånga den enorma kreativitet som finns. Skapa rätt strukturer och miljöer och släpp kreativiteten fri. Innovation är enda vägen till tillväxt, säger Curtis R. Carlson.
Hans erfarenhet från att under många år jobbat med entreprenörskap, bland annat som chef för forskningsinstitutet SRI i Silicon Valley, säger att bara ett fåtal verksamheter har en fungerande innovationsprocess. Många företagsledare saknar också koll på vad kundvärde är för något.
Det är ett stort problem, menar Carlson. I dag måste alla bolag vara kostnadseffektiva och kvalitetsmedvetna. Men de som verkligen vill lyckas behöver också fokusera på att skapa ett nytt värde för kunden. Likaså behöver varje innovationsbolag en eldsjäl som brinner för affärsidén och kan rekrytera de mest kompetenta medarbetarna. För att själva innovationsprocessen ska vara effektiv är det viktigaste att den är iterativ, det vill säga att idéerna arbetas om flera gånger.
Svenskättade Curtis R. Carlson ser ljusast framtid för små och medelstora företag. Det är de som anställer – stora bolag ägnar sig mest åt konsolidering och sparkar folk, menar han.
— Stora bolag i USA är som dinosaurier. Små företag är snabbare och kan hänga med i svängarna. Trenden är att livslängden minskar för de riktigt stora företagen.
Curtis R. Carlson ger inte mycket för den berömda skandinaviska jantelagen. Han menar att alla kan vara innovativa.
— Mina förfäder var vikingar. De reste runt och pryglade upp folk. Hur kom egentligen jantelagen in i bilden?
Klicka på länken nedan för att läsa mer om Innovationsdagen, vilka som var där, samt se bilder från minglet.
Av Kristian Svensson
Innovationsgurun Curtis R. Carlson (vänster) och strategirådgivaren Björn H. Lindbäck (höger) intervjuades av Rapidus chefredaktör Thomas Frostberg.
Runt 50 personer slöt upp när Rapidus för första gången arrangerade Innovationsdagen. Bland talarna fanns Curtis R. Carlson, VD för SRI International, Malmöbolaget TAT:s VD Charlotta Falvin och Jonas Hansson från Axis Communications i Lund. Carlson tryckte bland annat på att affärsmöjligheterna med innovationer inte utnyttjas tillräckligt.
Innovationsdagen hölls på Ångbåtsbron i Malmö.
De morgonpigga serverades yoghurt med honung och valnötter.
Ronnie Halvardsson från Region Skåne minglade med
Maria Lindblom från Ik2.
Charlotta Falvin, VD för det Malmöbaserade mobilteknikbolaget TAT, höll ett föredrag.
Johan Wastring på Ortelius Management och Mikael Kipowsky från Ideon innovation roade sig.
David Nordfors, ansvarig för Innovation Journalism vid Stanford University, och Peter Eyermann på Attraction.
Text: Kristian Svensson
Foto: Kristoffer Lindblad