Medicinteknikbolaget Dignitana har fått ny fart. Med helt ny ledning och färska pengar från en pågående emission ska det krisdrabbade företagets produkt, kylmössan DigniCap, lanseras på den europeiska marknaden och testas för godkännande i USA. Dessutom planeras en notering redan nästa år.
Det är Martin Waleij, tidigare VD för Lundaföretaget DiLab, som från 1 september blir Dignitanas nya chef. Ny ordförande är Sven Avander, ordförande i SpectraCure i Lund och tidigare VD för medicinteknikbolaget Carmel Pharma.
De senaste åren har Dignitanas verksamhet gått trögt. En större investering 2005 blev aldrig verklighet, och förra året hade mer än hälften av aktiekapitalet förbrukats och man tvingades upprätta en kontrollbalansräkning.
Vändningen kom i våras med en ny ägare som kunde hjälpa till med mer långsiktig finansiering. Det är riskkapitalbolaget Strict Equity som genom ett omvänt förvärv tagit över 20 procent av aktierna i Dignitana från Johan Stormbys Malmöbolag TechnoVobis, och delat ut drygt hälften av dessa till sina 600 ägare.
Den nuvarande emissionen pågår till slutet av månaden och ska ge 17 miljoner kronor. Den riktar sig huvudsakligen till Stricts ägare och ett fåtal större investerare men knappt en tredjedel, 5 miljoner kronor, beräknas komma in från privatpersoner. Med kapitaltillskottet räknar ledningen med att kunna öka takten väsentligt. Det närmaste året väntar nyrekryteringar och troligen en flytt från Malmö till Lund. Just nu arbetar åtta personer i Dignitana, varav flera på konsultbasis.
— De pengar vi tar in nu ska räcka till att under de närmaste 18 månaderna bygga upp en marknads- och säljorganisation i Europa, och få produkten godkänd i USA. 2008 siktar styrelsen på notering på någon av de mindre listorna, säger VD Martin Waleij som redan innan sitt tillträde fungerat som konsult för Dignitana och varit med om att upprätta den nya affärsplanen.
Kylmössan DigniCap används för att hindra håravfall vid cellgiftsbehandling av cancerpatienter och systemet har sålts i drygt 50 exemplar, framför allt till kliniker i Skandinavien men även till Tyskland och Ryssland. Nyligen skrevs avtal med ett japanskt bolag om ett system som ska utvärderas kliniskt. Produkten är ännu inte godkänd för bredare försäljning i Japan, men med avtalet hoppas Martin Waleij att dörren till den asiatiska marknaden ska öppnas.
Av Lisa Kirsebom