Utvecklingsbolaget Atonomics i Köpenhamn börjar redan i år marknadsföra sin nya biosensor-teknik. Företaget siktar framför allt på att utveckla sensorer för sjukdomsdiagnostik, men i ett första steg vänder man sig nu mot livsmedelsmarknaden.
— Det tar tid att utveckla en diagnostikprodukt och få den godkänd. Vi satsar på att få ut teknologin till några enklare användningsområden för att skaffa oss erfarenhet, säger VD Thomas Warthoe.
I början av nästa år förväntas det första avtalet vara klart, troligen kring detektion av bakterier i kött. Parallellt med marknadsföringen fortsätter utvecklingen av sensorn för användning i vården, till att börja med i ett allergitest. Den blir ett så kallat point-of-care-instrument, som ger vårdpersonalen svar direkt utan omvägen via ett laboratorium.
Atonomics teknik bygger på användandet av så kallade SAW-resonatorer, som bland annat finns i mobiltelefoner. I sensorn täcks resonatorn av ett biokemiskt filter som utformas så att det släpper igenom just den molekyl man vill detektera. När molekylen fastnar på resonatorns yta märks det genom att en svängningsfrekvens ändras. Flera akademiska forskargrupper har använt tekniken och visat att den har mycket hög känslighet. Atonomics är dock först med att kommersialisera konceptet.
För knappt ett år sedan investerade den japanska elektronikjätten Murata en miljon kronor i Atonomics. Murata tillverkar resonatorerna, medan Atonomics står för det biokemiska filtret.
Atonomics startades 2001 av bröderna Thomas och Peter Warthoe som tidigare tillsammans grundat bolaget Display System Biotech och sålt det till NeuroSearch. Bröderna är tillsammans med den tredje grundaren Lars Bangsgaard majoritetsägare i bolaget, som vid starten fick 3,5 miljoner från Vækstfonden.































