Kort sagt: Michael Fabri, VD för Skånes nya marknadsföringsbolag Position Skåne, måste lösa en rad strategiska problem för att arbetet ska kunna bli framgångsrikt. Centralt är det tvåfrontskrig han kommer att utkämpa mot väst och öst.
Dessutom krävs mer nytänkande för att Position Skåne ska bli bättre än bara summan av de två sammanslagna organisationerna för näringsliv och turism.
Av Thomas Frostberg
Visst, det ligger en hel del nytänkande bakom sammanslagningen av Skånes turistråd och Region Skånes enhet för investeringsfrämjande åtgärder. Det klassiska sättet att arbeta är fortfarande med två separata organisationer. Så ser det till exempel ut i Köpenhamn med Copenhagen Capacity för näringslivsfrågor och Wonderful Copenhagen för turismen.
Men även om den nya skånska modellen är spännande är den inte tillräcklig. Det krävs mer av förnyelse för att garantera framgång. Mer om det alldeles strax, först något om Fabris kommande tvåfrontskrig.
Den eviga journalistfrågan till alla skånska marknadsföringsförsök är hur de ska kunna konkurrera med Köpenhamns resursmässigt betydligt starkare organisationer.
Tio gånger av tio blir svaret det undvikande vi ska både samverka och konkurrera, beroende på situationen. Så även när Fabri svarar, men han medger att Skåne måste vässa klorna.
Visst kan det vara lönt att samarbeta i internationella sammanhang för att profilera Öresundsregionen, men ännu har ingen bevisat att Öresund är ett starkare varumärke än Copenhagen. Och när det väl kommer till kritan så kör var sida ändå sitt race för att ta mesta möjliga del av både företagsetableringar och turistströmmar.
Hittills har Köpenhamn vunnit det mesta och Skåne måste tuffa till sig på västfronten.
Mindre känt är problemen på östfronten. Position Skåne bildades under stor vånda och först efter lång övertalning av flera kommuner i östra och nordöstra Skåne. De befarar att allt fokus nu ska hamna på Malmö, Lund och Helsingborg.
Rädslan är säkert befogad, men nuvarande förhållningssätt riskerar att bli förlamande. I alla tänkbara sammanhang ska vikten av rättvis fördelning och balans inom Skåne betonas. När Region Skånes utvecklingsnämnd beslutar om ekonomiskt stöd ska balanskravet vara uppfyllt.
Risken är att Skånes spetskompetenser på high tech-området inte kommer fram ordentligt. Det går inte att blunda för att de fortfarande främst är koncentrerade kring Lunds universitet och Lunds tekniska högskola. Detta faktum riskerar att drunkna i en utsmetad bild av hela Skåne som tillväxtcentrum. Balanskraven får lösas på andra sätt än genom rättvis fördelning, bland annat i form av bättre infrastruktur.
Om inte Fabri omedelbart markerar en tydlig och oberoende linje i den frågan riskerar arbetet att lamslås av lokalpatriotiskt motiverade krav från den politiskt dominerade styrelsen.
Det för oss vidare till frågan om förnyelse.
Om greppet att slå samman näringslivs- och turistfrågorna känns nytt och fräscht, så är sammansättningen av styrelsen minst sagt mossig. Den består av en rad toppolitiker som dyker upp i de flesta sammanhang
Frågan är hur mycket tid de faktiskt kommer att ha för just det här uppdraget och om endast politiska meriter verkligen är de bästa för att styra ett marknadsföringsbolag.
Visserligen har man tagit in några näringslivsrepresentanter i styrelsen, men med all respekt för Per Belfrage (Medicon Valley Academy) och Svend Holst Nielsen (Unilever Sverige och Sydsvenska Industri- och Handelskammaren), så är de varken nya eller överraskande namn. De är mycket kompetenta, men behöver inte vara med i alla sammanhang. Det måste finnas fler att välja bland.
För att positionera Skåne i framtiden krävs mer nytänkande, bland annat genom att lyfta fram de personer som driver utvecklingen inom regionens olika high tech-branscher.