fredag 29 november 2024

inloggad som

Vatten kan bli Skånes svar på oljan

Kort sagt: Vatten växer som vårt viktigaste livsmedel. Att ”dricka brunn” må vara otidsenligt, men brunnsvattnet har funnit sin väg till flaskan och konsumtion av vatten ökar explosionsartat. På en stenhård svensk marknad finns fyra skånska producenter i kamp om kundernas törst, smaklökar och framtida hälsa.

Av Anders Wendelberg

Under år 2001 dracks i Sverige 161 miljoner liter flaskvatten. I branschen finns en tro på att vatten internationellt om drygt fem år kommer att ha samma marknadsvärde som olja!

Skånskt vatten på flaska var i många år synonymt med marknadsledaren Ramlösa. Men ytterligare tre skånska källor har ambitioner att öka sin marknadsandel, främst regionalt och med förhoppning om riksspridning och ökad export till Danmark, där Ramlösa redan är framgångsrika. Dock säljs det betydligt mindre vatten i Danmark än på den svenska marknaden.

Marknadsutvecklingen för skånskt flaskvatten har pekat uppåt de senaste åren och här finns ytterligare marknadsandelar att ta. Även om de skånska producenterna konkurrerar, arbetar var och en i sin egen nisch.

Skåne (och Sverige) har generellt bra dricksvatten varför producenterna måste lansera andra värden för att nå ut med varan, när konsumenten bara behöver vrida på en kran för att tillfredsställa behovet. Smaken, förpackningen och profilen avgör.

Branschen har en egen vattendelare: Kolsyrat vatten eller icke kolsyrat vatten, på branschspråk kallat stilla vatten.

90 procent av allt flaskvatten innehåller kolsyra. Men det är gruppen producenter av icke kolsyrat vatten som växer snabbast. Märkligt nog domineras sektorn stilla vatten av import från Norge, Frankrike och Afrika (!). I Skåne finns två producenter.

I lilla Mörarp utanför Helsingborg huserar Aqua Terrena International AB som i början av 2002 utnämndes till bästa vatten bland 140 konkurrenter vid en provsmakning i USA, i klassen för icke kolsyrat buteljerat vatten. Källan ligger 105 meter ner i en utbuktning av Söderåsen. Målsättningen hos företaget är att inom ett par år ha en fjärdedel av den svenska marknaden, samt kraftigt riktad export på USA.

H2 Helsingborg AB är den enda skånska tillverkaren som producerar både kolsyrat och stilla vatten från fyra brunnar i Fredriksdalsparken i Helsingborg. Allt säljs i Sverige, merparten regionalt. Affärsidén är att buteljera vattnet med ett företags egen logo på etiketten.

Malmberg Original i Åhus säljer ”Sveriges äldsta buteljerade vatten”, ett kolsyrat vatten från en källa i Yngsjö, belägen på drygt 200 meters djup. Av Ångströmslaboratoriet vid Uppsala universitet har vattnet tidsbestämts till en ålder av 5245 år (plus eller minus 75 år). Företagets mål är att positionera produkten som ”det mest exklusiva svenska vattnet”.

Fjärde skånska tillverkare av flaskvatten är klassiska Ramlösa i Helsingborg, med härkomst från brunnslivet 1707. Ramlösa hör till Sveriges 4-6 starkaste varumärken med en omfattande export som nått ända in till amerikansk TV där profilerna i TV-serien Sopranos dricker bordsvattnet ”Raamloosa”.

Även om vatten idag är trend, blir prisfrågan allt viktigare. För samma summa som en liter mineralvatten kostar får konsumenten som jämförelse 1.000 liter kranvatten!

I priset för flaskvatten skall dock beaktas att här också finns en inbyggd hälsoprofil. Livsmedelsverket har i en analys av 50-talet flaskvatten noterat att salt- och mineralhalterna varierar kraftigt, på gott och ont. Ett visst vatten kan lindra magsmärtor, ge skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar, ge skydd mot viss cancer och benskörhet. Å andra sidan kan ivrigt drickande av ”fel” vatten ge förhöjt natrium- och saltintag och bidra till högt blodtryck. För mycket fluor skadar också tändernas emalj och för mycket uran (!) i vattnet kan ge försämrad njurfunktion. Men hur skall man veta exakt vad man dricker och hur innehållet påverkar kroppen, när informationen på flaskorna är mer än sparsam?

Framgången för Skånes tre mindre producenter av vatten på flaska kan ligga i en ännu tydligare varudeklaration, för att nå precis rätt målgrupp som är villiga att betala för innehållet. Utbyggd varudeklaration och hårdare profilering kan helt enkelt visa sig strategiskt nödvändigt för överlevnad i en bransch, där vatten inte enbart är renlevnadens nektar.

Om valet står mellan en flaska vin och en flaska vatten så väljer Rapidus fortsatt en flaska vin för ett givet tillfälle.

Dock kanske med några droppar vatten som komplement – för hälsans skull.

Anders Wendelberg är tidigare chefredaktör för Nordvästra Skånes Tidningar, NST, och Barometern och har varit Malmöchef för nyhetsbyrån FLT. I dag är han fri skribent.

Kort sagt: Vatten växer som vårt viktigaste livsmedel. Att ”dricka brunn” må vara otidsenligt, men brunnsvattnet har funnit sin väg […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad