tisdag 26 november 2024

inloggad som

Den säljande teknikern blir Lunda-Ericssons nyckelperson

Ericsson, igen.

Det är med respekt för att bland andra Rapidus abonnenter kan vara något Ericssontrötta jag i dagens snabbanalys tar upp den numera sönderkommenterade koncernen.

Inget skandinaviskt företag, inte ens Nokia, utsätts så ofta för kommentarer och åsikter, i åtskilliga fall utav besserwissrar som med en påklistrad ”analytiker”-stämpel anser sig veta precis hur denna koncern ska drivas bäst. En del av tyckarna är knappt utkomna från Handels, någon är före detta B-journalist som inte fick något fett jobb i mediavärlden men som klarat sig bra i mäklarhusen. (Flertalet av tyckarna har knappt besökt en Ericssonfabrik.)

Men det är i stort sett bara Rapidus som återkommande tittar på Ericsson i det regionala perspektivet. Ericsson är dels en världskoncern, dels en av hela Öresundsregionens tre-fyra viktigaste arbetsgivare så med ödmjukhet inför komplexiteten i denna koncern blir dagens utskick en snabb fundering över förra veckans strategiskt mycket viktiga offentliggörande vad gäller Ericsson i Lund.

Det nya bolaget Ericsson Mobile Platforms blir nämligen en av företagets viktigaste indikatorer för hur en ny marknadsinriktning ska lyckas. Beslutet att satsa på att bli en världsledande leverantör av kärntekniken till andra producenter av olika mobila attiraljer/trådlösa utrustningar är säkerligen väl genomtänkt, men ställer stora krav på organisationen. (För övrigt borde ordet ”underleverantör” bytas ut mot ”överleverantör” i den här typen av affärer, det blir ju Ericsson som står för den intelligenta delen i kedjan).

Nu måste Ericsson tydliggöra, konkurrera och sälja in sin teknik mot ofta mycket tunga, kunniga producerande kunder som i förhandlingar om licenser kan agera tuffa motparter till i och för sig mäktiga tekniska jättar som Motorola, Ericsson med flera. Och då räcker det inte långt med allmänt flinka marknadsförare och säljare som kan sno ihop ett klatschigt budskap och fixa tuffa reklamkampanjer för senaste mobilmodellen.

I stället är det teknikern, ingenjören, utvecklingsgeniet som själv måste förstå och reagera på storkundens krav. Det blir den marknadskunnige och reaktionssnabbe utvecklaren som blir nyckelpersonen för Ericsson Mobile Platforms drygt 500 anställda i Lund. Ännu en gång framstår jakten på den intelligente säljaren, (se Rapidus 9 mars – länk nedan), som den svåraste nöten att knäcka för ett framgångsrikt affärskoncept.

Ericsson är väl medvetna om kravet på att få ut teknikerna i den kommersiella stormen och organisationen ställs nu om för det nya bolagets syften. Men operationen är inte enkel och innebär bland annat att man, trots neddragningarna i koncernen och i Lund, rekryterar vissa befattningshavare utifrån för att ge bolaget rätt chans från början.

Oavsett vad aktien står i just när du läser detta är alltså Ericsson i Lund på offensiven. Företaget kommer även fortsättningsvis att suga upp fler civilingenjörer än någon annan i regionen. Den som dessutom vet hur man säljer kan räkna med en lysande framtid. För både utbildningsinstitutioner, head-hunters, bemanningsföretag och personalchefer är detta såklart den verkligt stora utmaningen.

Ericsson, igen. Det är med respekt för att bland andra Rapidus abonnenter kan vara något Ericssontrötta jag i dagens snabbanalys […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad