Ett stålbad väntar de danska aviserna, skrev Rapidus i en analys i oktober förra året.
I förra veckan kungjorde Berlingske Tidende en bantningsplan där över 100 personer ska bort.
Och snart väntar ett annat stålbad, när gratistidningen Metro etablerar sin tjugonde edition och skärper kriget om annonspengarna väsentligt.
I relativt oinitierade artiklar i Børsen, Berlingen och Politiken har det förmedlats uppgifter och rykten om en förestående Metrolansering i Köpenhamn. Historien visar att när sådana uppgifter kommer i svang om Metro har saken redan kommit långt. Rapidus bedömer att det är en fråga om dagar innan Metro, likt Everydays blixtaktion i Stockholm, finns på Köpenhamns gator.
Hur det är möjligt? Jo, Metro Internationals vice VD Jens Torpe kan Köpenhamnsmarknaden som sin egen ficka. Han har troligen förberett projektet länge, utan att något behövt komma ut. Hela Metros organisation har för övrigt tränat mycket på att hindra läckage.
Men litet har sipprat, bland annat uppgiften om att Jyllands-Postens tidigare marknadschef Svenn Dam är involverad. Och enligt Rapidus källor har VD Søren Hyldgaard och även Kenneth Skovgaard Madsen mycket hastigt, utan att uppge varför, lämnat sina jobb hos Bonnier Web Publications, uppenbart för att ingå i Metros danska ledning.
Hyldgaard tillhör nu inte branschens stjärnor, inger nog föga skräck hos konkurrenterna, men efter ett praktfullt fiasko med nätsatsningar hos Bonniers är revanschbegäret kanske så starkt att det räcker en bit.
Får Metros entré i Köpenhamn några konsekvenser?
Ja, absolut.
Annonsmarknaden rubbas, och troligen mera här än i till exempel Sverige. Köpenhamn har täckningsmässigt svaga betalda dagstidningar. Det innebär att det blir lättare för Metro att stjäla annonspengar av Berlingen eller Politiken än till exempel av DN i Stockholm eller G-P i Göteborg. Men det är en process som tar tid. Traditionen med gratistidningar är visserligen redan stark här, men någon med hög räckvidd finns inte på vardagarna i Köpenhamn.
En annan konsekvens är att det för första gången kan skapas ett riktigt fungerande Öresundspaket. Prisstrategi och upplägg kan beslutas och ändras över en natt mellan Metro Malmö och Metro i Köpenhamn, medan annonspaket som redan finns är resultat av sega förhandlingar mellan självständiga parter, till oattraktiva priser för annonsörerna.
Direktörerna Malling på Berlingske, Lund på B.T. och Munch på Politiken har redan blåst till motattacker, men de är sannolikt dåligt förberedda när det smäller. Problemet för Metro är snarare att man som utländsk inkräktare rent allmänt blir negativt bemött, som brukligt är, inte minst här i Danmark. Men om Metro har en tung, inhemsk samarbetspartner förminskas det problemet väsentligt.