tisdag 26 november 2024

inloggad som

Låt Öresundsintegrationen styra valduellerna

Av Keld Broksø

Det är en underlig, oförlöst känsla att tala om Öresundsintegration kort före årsdagen av broinvigningen den 1 juli. Borta är högtidstalen. Politiskt har ämnet blivit lika pinsamt som att räkna bilar på bron. Skälet är att en slagkraftig barriärbekämpning och harmonisering av exempelvis skatte-, social- och arbetsmarknadslagarna drunknar i beslutsvånda och nationella särintressen.

Om vi bortser från orimliga bankavgifter och teletaxor över sundet har det faktiskt skett mycket glädjande inom näringslivet. Vi har lysande exempel som Medicon Valley. Och IT-branschen har större och större fokus på Öresundsregionen. Därmed knuffar tillväxtföretagen på integrationen medan det politiska etablissemanget halkar efter. En sådan strutspolitik är lyckligtvis ohållbar.

Saken är att Öresundsintegrationen är en bomb under de existerande politiska systemen på var sida, när också politikerna börjar stjäla idéer av varandra över sundet. Det uppmuntrande är att det kommer politikerna att göra mer och mer bara av det skälet att där finns valsprängstoff att hämta oavsett partifärg och för att valkampen, åtminstone i Danmark, reellt är igång.

Kanske sätts det ut Folketingsval i september, tror några valforskare, och statsminister Poul Nyrup Rasmussen kan under alla omständigheter inte dra ut på det längre än till 11 mars 2002.

Sverige och Danmark får alltså valkampanjer med ett halvt eller ett års mellanrum, och börjar Danmark med jämförelser i valkampanjen kan det smitta av sig på den svenska.

Kan Öresundsregionen önska sig något bättre?

Alla goda krafter måste därför pressa på från och med nu och lyfta fram skillnaderna i ljuset och göra dem till valfrågor. Helt enkelt för att det tvingar politikerna till harmoniseringar där det är möjligt. I Danmark är skatterna redan ett av kommande valteman och där finns det massor av dynamit i exemplet Sverige. Låt oss ställa saken på sin spets – bilbeskattningen. Gå en tur på Hvidovrevej åtta kilometer söder om Köpenhamn, vid Damgaard-Nielsen Automobiler A/S och tryck näsan mot fönstret vid en röd Ferrari 360 Modena. Pris: 2,3 miljoner danska kronor.

Ta så en liten tur med Øresundståget till Malmö och beställ exakt samma modell av en splitterny Ferrari 360 Modena. Pris: 772 500 danska kronor.

Vi kan också nämna den svenska hotellmomsen på 12,5 procent, medan danskarna har 25 procent. Omvänt kan svenskar titta litet avundsjukt på danska löner, som är litet högre eftersom det svenska skattesystemet är annorlunda och trycker ner lönen, medan en anställd med det svenska socialförsäkringssystemet har fördelen att arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgift.

Utan tvivel kommer man på den danska vänsterkanten att attraheras av den svenska idén: Arbetsgivarna ska betala sociala avgifter.

Här finns det alltså något att hämta för varje smakriktning.

Dansk Industris troliga blivande ordförande, från september, Johan Schrøder, ser gärna att Köpenhamn får frikommunstatus som en genväg till harmoniseringar med Sverige. Politiskt vågar man dessvärre inte, precis som svenskarna övergett tankarna att ge Skåne status av fritt län.

Men något måste göras. Øresund Industri- och Handelskammare ger i sitt nya Öresundsindex värdet 53 för integrationen, på en skala från 1 till 100. Det är för lite när man betänker att politikerna kunde använt sju år för att bekämpa barriärer, från brons godkännande tills att den var på plats. Inte en enda av de frågor vi tampas med idag borde överraska.

Exempelvis kämpar danskägda Novo Nordisk Scandinavia AB i Malmö med problemen. Socialförsäkring, skatt och dubbla kontrolluppgifter och deklarationer för medarbetarna ger enorma omkostnader och byråkrati för danska anställda som har flyttat med.

Och tidigare i veckan rapporterade tidningen Ingeniøren (motsvarande Ny Teknik i Sverige) att IBM i Danmark slutar rekrytera svenska medarbetare. Orsaken är skatteproblem. En enda dags hemarbete riskerar att utlösa skattekrav på 33 procent av en årslön, om medarbetaren bor i Sverige.

Erbjud politikerna från bägge sidor en studieresa till de båda företagen som utgångspunkt för detta önskemål: Låt Öresundsintegrationen styra valduellerna.

Av Keld Broksø Det är en underlig, oförlöst känsla att tala om Öresundsintegration kort före årsdagen av broinvigningen den 1 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad