Öresunds Industri- och Handelskammare har länge menat att Öresundsintegrationen går för långsamt, men på torsdag kommer bevisen. Då offentliggör handelskammaren ett helt nytt integrationsindex baserat på framför allt fyra undersökningsområden: Arbetsmarknad, trafik och transporter, handel och samarbete samt företagens omkostnader. Framför allt det sistnämnda är ett nytänkande.
— Vi undersöker till exempel hyrorna för företagen. Full integration betyder utjämning och utebliven integration ger stora skillnader, berättar Lars Krobæk från Det Danske Handelskammer, som tillsammans med Sydsvenska Industri- og Handelskammaren ligger bakom Öresundssamarbetet.
I Danmark har Copenhagen Economics tagit fram statistiken, medan Inregia gjort jobbet i Skåne.
— Vi kan alltså inte beskyllas för manipulation, säger Lars Krobæk som dock väntar till på torsdag med att avslöja det samlade integrationstalet som kan nå upp till 100 som högst vid full integration.
— Men nästa års tal blir mer intressant eftersom vi då kan göra en jämförelse.
Efter sommaren presenterar Öresunds Industri- och Handelskammare en barriärrapport med konkreta förslag på lösningar, som en fortsättning på arbetet med Öresundsindexet. Rapporten baseras bland annat på exempel från medlemsföretagen.
— Vi ser groteska exempel på regler som medför dubbelbeskattning. Företag som IBM får i vissa fall avråda anställda från att ta jobb i företaget på andra sidan Sundet, eftersom de förlorar rättigheter. Problemet är att lösningarna kräver lagändringar. Kanske ligger Stockholm för långt från Malmö, så att man ser det som regionala frågor. Det försvagar den politiska beslutkraften, konstaterar Lars Krobæk.