måndag 25 november 2024

inloggad som

Ursäkta, men är det någon som har sett IT-krisen?

Av Jan Wifstrand

I medierna kallas en stark uppgång för en BOOM. På en boom följer oftast en KRIS. Den förstnämnda får stora rubriker, den sistnämnda ännu större. Det är som en spegel av själslivet hos oss journalister.

Just nu florerar två krisuttryck i medierna, på olika språk, världen över. För ett halvår sedan fanns inte något som hette ”dotcom-döden”, nu talar alla om den. Den yvigare versionen heter ”IT-krisen”. Båda står det om i tidningarna dagligen.

Problemet är verkligheten, som vägrar anpassa sig till schablonerna.

Krigsrubrikerna talar om för oss att berg- och dalbanebyrån Framfab säger upp konsulter, samma gör Icon och Cell. Men ingen i Köpenhamn och mycket få i Skåne – om någon får gå lär de ha nytt jobb på nolltid.

I stort sett samma dag som Icon beskrivs som krisföretag, skryter Malmödelen av samma företag i tidningen med sina nyanställda.

Cell i Köpenhamn är 35 fler än i början av året, just i denna stund.

Sigma-koncernen är på väg mot ett strålande årsbokslut. Ett antal IT-företag i Köpenhamn, Malmö och Lund, till exempel inom mjukvaruområdet eller med intelligenta hårdvaruprodukter, växer med 25-30 procent i år. Reklambyråer med stark inriktning på Internet visar god tillväxt. Ericsson i Lund har anställt en person om dagen (!) i år, innan bromsen nyligen slogs till, men skälet till det är den knivskarpa globala konkurrensen på mobiltelefonområdet. Små start-ups i innovations- och växthusmiljöer strävar envist vidare.

Caroline Søborg Ohlsen, direktör på Cell Network A/S i Köpenhamn och en av Rapidus samtalspartners i den här frågan, pekar på att danska konsumenter har varit och är skeptiska till e-handel och att den därför aldrig riktigt har kommit ur startblocken, att kraven på nya start-ups har varit tuffa för att de snabbt ska bevisa sitt existensberättigande och att den danska marknaden har visat stor skepsis mot spekulation i IT-aktier. Allt detta som skäl till att dotcom-döden inte är ett relevant uttryck i Hovedstadsregionen.

IT-Branchens VD Jakob Lyngsø är inne på liknande beskrivningar och tar krispratet med upphöjt lugn.

I skånska börsnoterade bolag har förvisso kurserna fallit, men konsekvenserna är begränsade för själva verksamheterna.

Tekniknivån i åtskilliga företag är hög, vilket gör dem långsiktigt intressanta.

Bankerna sitter på åskådarplats, lider inte därför att de inte är exponerade. Annat var det under fastighetskrisen.

Men smittan, oavsett var den kommer ifrån (Nasdaq först, Stockholm som en följd) har fått konsekvenser även här, mest vad gäller inställningen hos riskkapitalisterna, som nu är mera njugga mot start-ups, oroliga för att idéer som var bra igår är riktigt dåliga idag.

Och det skall noteras att Ofir.com i Köpenhamn gick ut hårt och lovade börsintroduktion mitt i dessa deppartider för IT-baserade idéer, men fick ge upp planerna.

Ändå är slutsatsen klar: Den här regionens IT-värld lever gott, dotcom-döden härjar inte. Det är medier som skapar sig sin bild i Stockholm eller annorstädes som sprider myten och applicerar den på andra, utan att titta efter ordentligt.

Under tiden mår Öresund utmärkt.

Problemföretag finns i alla branscher. Och visst, vi har själva skrivit om ett par dotcom-företag som dragit ner gardinen.

Men säg, är det egentligen någon som har sett IT-krisen?

Av Jan Wifstrand I medierna kallas en stark uppgång för en BOOM. På en boom följer oftast en KRIS. Den […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad