Av Keld Broksø
Det låter som ett eko från forntiden när någon säger riv pyramiderna. Men det finns en rät linje till den nya ekonomin och IT och biotek i Öresundsregionen.
Förre SAS-chefen och mottots upphovsman Jan Carlzon kunde i juni i år, på möte hos danska framstormande Mærsk Data i Köpenhamn, stå som representant för den nya ekonomin och repetera 80-talets riktlinje, som en gång gjorde SAS till ett ledande flygbolag.
Öresundsregionen är exponent för IT och biotek och den senaste utvecklingen har understrukit att gammaldags, toppstyrande management by fear är på kollisionskurs med den nya ekonomins expansion. För i den kan och vill de anställda själva ta ansvar och risker. Gärna med aktieoptioner också. Och de förväntar sig att få möjlighet till medbestämmande. Annars försvinner de.
Se bara vad som hänt det senaste året:
Inom biotekbranschen har stora företag i en helt ny trend börjat formera sig i mindre delar av små, självständiga bolag. Enligt Novos forskningsdirektör Børge Diderichsen helt enkelt för att man vill behålla medarbetarna – och för att det ger mer pengar.
Det tydliga exemplet är det nya bolaget BioImage, som är en spinoff från Novo Nordisk. Värde: Drygt 100 miljoner, varav Novo investerade en fjärdedel för att bevara kontakten och samarbetet med sina tidigare medarbetare. Novo Nordisk ville se hur mycket de kunde få ut av en ny banbrytande teknologi med avancerad mikroskopi.
Därefter har Novo Nordisk inte bildat fler spin-offs, men BioImage är ett uttryck för en helt ny inställning, som också smittar av sig hos Lundbeck, som nu överväger att knoppa av en teknologidel. Neurosearch, som självt startades av avhoppare från Novo, har redan gjort det med bolaget NsGene A/S.
Denna utveckling har sin parallell i IT-världen, där koncerner som Rambøll och NKT knoppar av teknologier och bolag i mindre enheter. Också Mærsk Data har sedan januari investerat i nio mindre bolag inom e-service under holdingbolaget Venture IT. Tron på att stort är bra gällde kanske i den gamla ekonomin, men inte i den nya, där hög kreativitet trivs bäst i mindre enheter. Här får medarbetarna inflytande, särskilt om de backas upp av ett större företag.
Men läxan har inte lärts fullt ut.
Det är röda siffror hos många stora bolag i branschen. Marknadsförhållanden spelar såklart in, men många hårt drabbade bolag har också ett gemensamt drag med stora pyramider.
Ta till exempel norskägda Merkantildata, med 1.500 anställda i Danmark och med 401 miljoner NKR i förlust i slutet av augusti, eller ta WM-Data, också med stora förluster, som ska göra sig av med 250 anställda i Norden.
Frågar man då inte vad medarbetarna anser om saker och ting?
Det saknas noggranna undersökningar, men tag en dansk fackförening för IT-anställda som SAM-DATA/HK. En undersökning visar att IT-företagen inte lyssnar särskilt mycket på de anställdas erfarenheter när miljonerna rullar till inköp av nätverk, Internetanslutningar, hård- och mjukvara och printrar, modem och scannrar. Värst är det på inköp med stark knytning till den framtidsorienterade nya ekonomin där verktygen är Internet och nätverk.
65 procent av de anställda är utan inflytande när det gäller inköp på nätverksområdet och hela 67 procent när det gäller Internetinköp. Undersökningen har gjorts bland 500 medlemmar av SAM-DATA/HK, och den omfattar flera ledande personalgrupper. Fem procent är exempelvis IT-chefer, fyra procent projektledare, 18 procent är IT-konsulter och 14 procent systemutvecklare.
Betecknande nog är medinflytandet störst i små företag.
Och då är vi tillbaka där vi började. Cheferna i den nya ekonomin står inför enorma utmaningar när de både ska bevara auktoriteten och ansvaret och samtidigt ge goda, kvalificerade medarbetare ett självbestämmande och ett ansvar som ingen chef har vågat tänka på i den gamla ekonomin.
Om Öresundsregionen ska fortsätta att stå modell i den nya ekonomin finns ingen annan väg än att riva pyramiderna.