Av Jan Wifstrand
I dessa dagar är det trendigt i näringslivet att göra SWOT-analyser titt som tätt.
Naturligtvis vill inte Rapidus vara sämre.
Den 28 januari, i Rapidus första vecka, vågade vi oss på att peka ut snabbväxarna som nyckeln i Öresundsintegrationen. Nu när Öresundsbron har öppnat och visioner ska förverkligas är det tid för en fundering.
Hur ser det ut för regionen, i en SWOT-analys ur ett framtidens företagsperspektiv?
STYRKORNA
Universitet och högskolor – det är ett faktum att regionen har mycket starka förutsättningar utbildningsmässigt. Både idéer och initiativ finns för att dra nytta av varandras kunskaper på ömse sidor sundet. Tecken finns också på att det blir mera attraktivt för den högutbildade, färska arbetskraften att stanna i regionen i stället för att söka sig utomlands eller till, i Sveriges fall, Stockholm. Köpenhamns roll i denna process blir troligen mycket viktig.
Den politiska medvetenheten, framför allt i Malmö – praktiska framtidstankar i stället för unken nostalgi har slagit rot i Malmös politiska ledning, på ett sätt som kan stärka regionen långsiktigt. Medan Köpenhamn och Lund historiskt stått bättre rustade i det här avseendet sprider sig nu i regionens andra stad sakta men säkert en kunskapsinriktad framtidssyn.
SVAGHETERNA
Riskkapitalmarknaden i Danmark – den är underutvecklad och ineffektiv för entreprenörer, fortfarande gäller en situation där mången idérik företagare måste träna på att stå med mössan i hand hos konservativa penninginstitutioner. I senaste numret av ugebrevet Mandag Morgen visades för övrigt hur ont det är om professionella business angels i Danmark. (Paradoxalt nog tar vi med samma faktor under rubriken MÖJLIGHETERNA, se nedan.)
By- och revirtänkandet på både svenska och danska sidan – få av maktens företrädare talar med äkthet i rösten om regionens intressen. I stället är det rädslan för att just den egna kommunen ska missgynnas som skiner igenom.
Den dåliga marknadsföringen av regionen – Öresundsidentiteten ska nu drivas gemensamt, säger alla inblandade parter. Och det får tråkigt nog konsekvensen att Skåne och Köpenhamn! – drar en nitlott och marknadsförs amatöriskt av mantrarabblande Köpenhamnsföreträdare som har lärt sig en konstruerad slogan om the Human Capital utantill. Rapidus har sagt det ett antal gånger redan: det är snabb, uppdaterad och väl spridd information om regionens starka tillväxtföretag som behövs, inte fler charmiga solbilder från Wonderful Copenhagen.
MÖJLIGHETERNA
Riskkapitalmarknaden igen – ja, även den danska! För nya aktörer är på väg och en internationell smitta verkar vara på väg att underbygga en mera professionell inställning. Sverige ligger långt, långt före här, men läget är trots allt lovande i sin helhet. Medicon Valley Capital är bara ett exempel på nytänkandet.
Andra Varvet i Malmö – se där ett framtidsprojekt som har alla chanser att lyckas. Den geografiska belägenheten i Malmö hamn, Sigmakoncernens satsning och en professionell ledning med den erfarne VD:n Peter Wulff gör Andra Varvet till en av regionens mest spännande satsningar. Några av Köpenhamns intressanta nyexploaterade industri- och kontorsområden ger tillsammans med Andra Varvet utåt mycket synliga bevis på intelligent expansion.
HOTEN
Vi nöjer oss med ett akut hot – det allmänna börsklimatet.
Det kan låta märkligt. KFX-index har ju gått bra under en period, omsättningen i Köpenhamn ökar kraftigt och så vidare, medan det är den svenska marknaden som har stått för bakslagen på sistone, med halverade börsvärden i många IT-företag, till exempel.
Men fegheten på marknaden tycks vara densamma. För att snabbväxarna ska spela en stark framtida roll krävs fler publika företag. Nyintroduktionerna har varit svajiga i Sverige och lyser i stort sett med sin frånvaro i Danmark.
Kurserna rusar upp och ner i närmast neurotiska former, till synes utan rimliga motiv. Det skrämmer förstås. Men nyintroduktionerna behövs. Både intresset för och kunskapen om våra regionala tillväxtföretag blir så mycket större om ägarspridningen fortsätter.
De praktiska barriärerna är ett annat hot. Om dem har Rapidus redan ordat mycket.
Slut SWOT-analys.
Nyckeln finns hos de snabba, teknologiinriktade och kunskapsintensiva tillväxtföretagen. Inte hos dagligvaruhandeln eller etablerad industri. Inte hos det begränsade maktetablissemanget. Inte i symbolik eller visionärt önsketänkande.
Så skrev Rapidus den 28 januari. Det gäller fortfarande.