… tidigare marknadsdirektör för Aller Media, som i maj kommer ut med en bok om ledarskap.
Finns det en svensk ledarstil och hur är den i sådana fall?
– Jag har jobbat med företag i Sverige, Frankrike och Danmark, och man brukar ju säga att den svenska stilen är mer diplomatisk. Jag tycker det finns en stor styrka i att få med sig alla människor i besluten.
Vem riktar sig den här boken till?
– Bland annat de som har startup-bolag och tillväxtföretag där det är viktigt att man gör rätt från början, så att resan blir lite mindre skumpig. Boken hjälper till att gå från ord till handling, så även till chefer i operativ ställning som har möjlighet att se till att det händer saker.
Vad är det enskilt viktigaste rådet du kan ge en chef för att skapa en arbetsmiljö utan internt energiläckage?
– Chefen måste först förstå hur man själv uppfattas av andra och reagera på den insikten. För att skapa tillit och minimal osäkerhet på arbetsplatsen måste man börja med sig själv.
Vad gör konsultbolaget som du driver?
– Det är framför allt fokus på tillväxtbolag, men även förändringsprocesser för människan, varumärket och bolaget. I den ordningen.
Är det verkligen en bok om ledarskap chefer behöver för att utvecklas? Borde de inte istället läsa Kristina Lugn eller Tomas Tranströmer?
– Det ligger extremt mycket i det. Viktigast är att förstå sig själv. Man har många livsroller och fungerar man bra i dessa, kommer också chefsrollen fungera. Så jag tycker man ska ha alla böckerna på sitt nattduksbord.
Magnus Erlandsson