Kort sagt: Sony Ericssons försäljningsproblem riskerar att drabba Lund dubbelt. Förutom de direkta effekterna inom Sony Ericssons organisation, där bolaget nu bromsar alla nyanställningar, slår nedgången också mot Ericssons verksamhet i Lund.
Tanken var annars att plattformsbolaget EMP skulle balansera riskerna på mobiltelefonmarknaden genom att sälja sin teknik till många olika tillverkare. Men den visionen har inte blivit verklighet fullt ut – och nu signalerar Ericssonledningen att bolaget bromsar expansionen på EMP i Lund. I stället vill koncernchef Carl-Henric Svanberg få ut mer effekt av de senaste årens många nyanställningar, säger han i en intervju med Rapidus
Av Thomas Frostberg
När Sony Ericsson bildades 2001 behöll Ericsson rättigheter och kunnande för att utveckla tekniska plattformar till mobiltelefoner. Av naturliga skäl var Sony Ericsson också den dominerande kunden vid starten av Ericsson Mobile Platforms, men tanken var att EMP snabbt skulle bli en generell teknikleverantör även till Sony Ericssons konkurrenter.
Så har det dock inte blivit. Även om EMP har drygt 15 kunder utöver Sony Ericsson så är det fortfarande systerbolaget som dominerar på kundsidan. Det visade sig också under första kvartalet i år då Sony Ericssons försäljningsproblem fick direkt effekt på EMP:s siffror när både omsättning och rörelseresultat sänktes med 300 miljoner kronor.
Nu säger Ericssons koncernchef Carl-Henric Svanberg och Jan Wäreby, chef för affärsområdet Multimedia där EMP ingår, att Sony Ericsson även i fortsättningen kommer att stå för en majoritet av plattformsbolagets affärer.
Därmed försvinner något av grundidén med EMP. Det innebär inte bara att Ericsson inte kommer tjäna så mycket pengar på att sälja sin teknik till andra telefontillverkare, vilket kan påverka EMP:s framtid negativt. Ur ett Lundaperspektiv är det dessutom allvarligt, eftersom EMP enligt ursprungsidén hade kunnat bli något av en stabilisator för telekombolagen i regionen, både de små utvecklingsbolagen och alla konsultföretag. Även om Sony Ericssons försäljning gick dåligt skulle framgångar för kunder som LG och Samsung kunna väga upp det. Nu finns just dessa båda koreanska tungviktare visserligen på kundsidan, men uppenbarligen har de inte valt att lägga sig tungt hos EMP eftersom de då skulle ha rubbat Sony Ericssons dominans som storkund.
Carl-Henric Svanbergs förklaring är att förutsättningarna ändrats på världsmarknaden för mobiltelefoner. Antalet konkurrenter är färre i dag än för fem år sedan och därmed är det svårare för EMP att bredda sin kundportfölj mycket mer. Dessutom är i praktiken 40 procent av världsmarknaden stängd för EMP, eftersom Nokia har sin egen lösning.
Spelar det då så stor roll? Ericsson har ju många gånger signalerat att forskning och utveckling, som den i Lund, är prioriterad verksamhet och att man fortsätter att investera där.
Men i praktiken har det redan börjat svänga och Carl-Henric Svanberg säger inte längre att Lund ska växa mer. Nu handlar det i stället om att öka effektiviteten hos den personal som har plockats in under de senaste årens expansion. Även om han inte vill kommunicera eventuella planer på ett formellt anställningsstopp ”via media” så är signalen ändå tydlig.
I intervjuer med Rapidus efter både tredje och fjärde kvartalet upprepade nämligen Svanberg att det största problemet i Lund snarare är problemet att hitta rätt kompetens. Nu säger han plötsligt att ”vi har vuxit kraftigt och det borde gå att få ut mer ur det” och ”vi kan göra mer utan att behöva anställa fler”.
Det börjar alltså bli dags att planera för en dämpad utveckling i Lunds telekomvärld. Men EMP kommer inte att vara den stabiliserande faktor som en gång var planen. Tvärtom kan effekten bli dubbel när Sony Ericssons försäljningsras fortplantar sig till Ericsson och i förlängningen även drabbar konsultbolagen som jobbar för de båda telekomjättarna.