Visst har du också märkt det? Vi är inne i en superspännande tid där många gamla strukturer bryts ner. För den snabbfotade öppnar det många möjligheter.
Under våren har Rapidus bland annat rapporterat om Dan Olofssons utköp av Sigma, Investors storinvestering i Active Biotech och omdaningen av Lunds telekomkluster.
Idag berättar vi om TFS nya förvärv, svårigheterna för Obducat och det senaste i raden av skånska byråsamarbeten.
I Rapidus egen bransch har det också varit full fart. Krisen djupnar för de traditionella tidningshusen som står inför nya neddragningar. Senaste veckorna har det varit stor turbulens kring Sydsvenskan, som alltså ska presentera en omgjord tidning till hösten.
Man behöver inte vara journalist för att inse att journalistiken riskerar att ta stryk. När upplagorna krymper och intäkterna följer med, hamnar fokus per automatik på kostnadsmassan. Hur kan vi göra produkten billigare?
Jag tror att medieföretag i allmänhet måste fundera över vad produkten egentligen är.
För Rapidus är det inte papper, trycksvärta eller aggregering av material. Inte heller annonsplatser eller hemkörning.
Det är istället nyheten.
Den unika nyheten.
Vår utformning och distribution är enklast möjliga. Hela grundidén är att tillföra dig som abonnent ny information, alltså riktiga nyheter.
Mottot sedan starten år 2000 är Först med nyheten. Det innebär inte bara att vi är snabba i beslut och genomförande, utan också att vi driver ett aktivt nyhetsarbete. Det gäller att hela tiden leta exklusiv information. Att ligga ett eller två steg före.
Dessutom undviker vi kvantitet, utan satsar helt på kvalitet med korta, koncentrerade texter. Det är ett modernt sätt att leverera nyheter i en breddad och snabbare mediekonkurrens.
Allt fler får nu upp ögonen för Rapidus. Vi fyllde 13 i vintras och har utvecklats till den redaktion som tar fram mest eget material om regionens näringsliv. Frukost- och Efter jobbet-mötena är omåttligt populära. Likaså har Rapidusbaren i Lund etablerat sig som viktig mötesplats.
Ändå ser jag fortsatt Rapidus som en utmanare.
Medan andra medier drar ner, kommer vi aldrig överge vårt ihärdiga grundarbete. Vi älskar unika nyheter, och vill från insidan och ut beskriva regionens utveckling inom innovation och entreprenörskap.
Vi tar nu ledigt över Valborgshelgen och utkommer heller inte med någon snabbanalys på torsdag. På fredag flyttar vi in i nya lokaler vid Gustaf Adolfs torg.
Rapidus är tillbaka igen med fler nyheter på måndag, när flyttstöket lagt sig.
Tack för att du abonnerar!
/Kristian Svensson
Chefredaktör