onsdag 16 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Chefredaktören: Jag älskar en verklig nyhet

Visst har du också märkt det? Vi är inne i en superspännande tid där många gamla strukturer bryts ner. För den snabbfotade öppnar det många möjligheter.

Under våren har Rapidus bland annat rapporterat om Dan Olofssons utköp av Sigma, Investors storinvestering i Active Biotech och omdaningen av Lunds telekomkluster.

Idag berättar vi om TFS nya förvärv, svårigheterna för Obducat och det senaste i raden av skånska byråsamarbeten.

I Rapidus egen bransch har det också varit full fart. Krisen djupnar för de traditionella tidningshusen som står inför nya neddragningar. Senaste veckorna har det varit stor turbulens kring Sydsvenskan, som alltså ska presentera en omgjord tidning till hösten.

Man behöver inte vara journalist för att inse att journalistiken riskerar att ta stryk. När upplagorna krymper och intäkterna följer med, hamnar fokus per automatik på kostnadsmassan. Hur kan vi göra produkten billigare?

Jag tror att medieföretag i allmänhet måste fundera över vad ”produkten” egentligen är.

För Rapidus är det inte papper, trycksvärta eller aggregering av material. Inte heller annonsplatser eller hemkörning.

Det är istället nyheten.

Den unika nyheten.

Vår utformning och distribution är enklast möjliga. Hela grundidén är att tillföra dig som abonnent ny information, alltså riktiga nyheter.

Mottot sedan starten år 2000 är ”Först med nyheten”. Det innebär inte bara att vi är snabba i beslut och genomförande, utan också att vi driver ett aktivt nyhetsarbete. Det gäller att hela tiden leta exklusiv information. Att ligga ett eller två steg före.

Dessutom undviker vi kvantitet, utan satsar helt på kvalitet med korta, koncentrerade texter. Det är ett modernt sätt att leverera nyheter i en breddad och snabbare mediekonkurrens.

Allt fler får nu upp ögonen för Rapidus. Vi fyllde 13 i vintras och har utvecklats till den redaktion som tar fram mest eget material om regionens näringsliv. Frukost- och ”Efter jobbet”-mötena är omåttligt populära. Likaså har Rapidusbaren i Lund etablerat sig som viktig mötesplats.

Ändå ser jag fortsatt Rapidus som en utmanare.

Medan andra medier drar ner, kommer vi aldrig överge vårt ihärdiga grundarbete. Vi älskar unika nyheter, och vill från insidan och ut beskriva regionens utveckling inom innovation och entreprenörskap.

Vi tar nu ledigt över Valborgshelgen och utkommer heller inte med någon snabbanalys på torsdag. På fredag flyttar vi in i nya lokaler vid Gustaf Adolfs torg.

Rapidus är tillbaka igen med fler nyheter på måndag, när flyttstöket lagt sig.

Tack för att du abonnerar!

/Kristian Svensson
Chefredaktör

Visst har du också märkt det? Vi är inne i en superspännande tid där många gamla strukturer bryts ner. För […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.