torsdag 17 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Emporia avslöjar att en gemensam marknad är långt borta

Kort sagt: Invigningen av Emporia är en jättehändelse i Malmö, men i stort sett okänd på Själland. Det beror inte bara på en stärkt svensk krona, som urholkar mervärdet av dansk shopping i Skåne. Den lite småhemliga öppningen avslöjar också att vi är långt från en gemensam marknad.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

I dag öppnar Emporia i Hyllie, bara tre mil eller 25 minuters körtid, från Fields i Ørestad. Gå in på hemsidorna så kan ni se att båda anser sig själva vara Skandinaviens viktigaste köpcenter, även om bägge omöjligt kan få den titeln.

Gå in på samma sidor och konstatera att ingen har tvåspråkiga hemsidor, på svenska och danska. Och lägg slutligen märke till att marknadsföringen i Danmark av Emporia är totalt död.

Det sistnämnda finns det en mer eller mindre logisk förklaring till, men mer om det senare.

När Fields öppnade den 9 mars 2004 var det en anläggning vars storlek vi inte sett maken till. På grund av detta blev det en jättenyhet i Danmark, och faktiskt också i Skåne, som fick ett megacenter runt hörnet betydligt närmare än Gekås i Ullared.

I Danmark skämtade vi om att Fields aldrig skulle gå runt utan billig östeuropeisk arbetskraft, i form av skåningar. I dag utgör de fortsatt hälften av de anställda på Fields, även om kronkursen och konjunkturen nu pressar tillbaka andelen svensk personal.

Fields har inte desto mindre inrättat sig på den Öresundsregionala arbetsmarknaden, genom att den stora dagligvarubutiken Bilka One Stop gjort en manual för hur skånska anställda kan integreras i det danska skatte- och arbetsmarknadssystemet. Men däremot har konsumentmarknadsföringen av Fields varit helt frånvarande i Skåne.

Steen & Ström, ägare till både Fields och Emporia, gör uppenbarligen allt för att undvika kannibalisering mellan sina båda center. Bara tanken på att försöka hålla isär marknaderna sätter fingret på hur smärtsamt långt vi är från full integration.

* Kan inte danskarna, som lider av extremt svag tillväxt i förhållande till Sverige, behöva jobb i Skåne (och nöja sig med de extremt gynnsamma skattereglerna för de som arbetar i Sverige men bor utomlands)?

* Kan inte danska konsumenter ha nytta av en svensk krona som fortfarande är tio procent lägre, och dessutom halv livsmedelsmoms vilket ger en total besparing på drygt tjugo procent?

* Kan inte danska konsumenter ha glädje av en skånsk marknad utan extra avgifter på socker, fett och choklad?

* Kan inte danska konsumenter lockas av restaurangbesök med bara tolv procents moms, eller bokhandlare med sex procents moms?

* Kan inte danskarna tycka det är lite exotiskt med ett annorlunda utbud i Skåne?

Jo, självklart!

Det är värt att titta på vad som gått fel i det som i den bästa av världar borde vara en gemensam, regional marknad.

För Steen & Ströms del lär det ligga en extremt noggrann analys bakom hur koncernen ska undvika konkurrens med sig själv. Men att bara slopa marknadsföringen på andra sidan Sundet är att ha en alltför snäv syn på saken.

Det riktiga övervägandet borde istället vara att om danskarna vill till Sverige för att handla, så kan de lika gärna handla på Emporia som på andra ställen. Och vice versa för Fields i Danmark.

Därmed skulle Steen & Ström gå stärkt ur en gemensam marknadsföring, som i förhållande till de anställda också skulle ha fördelar som en gemensam jobbank, ansökningsprocedurer och möjligheter till karriärbyten inom koncernen.

Vi ska inte underkänna shopping som drivkraft för ökad integration. Många Öresundsbor upptäcker genom detta möjligheterna på andra sidan Sundet. Det gäller också företag som ser kritiskt på skattetrycket. Exempelvis butikerna på Fields som överväger en filial på Emporia, då det danska skattetrycket väntas bli 48,7 procent av BNP nästa år jämfört med 43,9 procent i Sverige.

Med allt detta i åtanke, är ändå likheterna mellan Fields och Emporia slående. Fields har 148.000 kvadratmeter, 160 butiker/restaturanger och 2.500 sysselsatta. Emporia har 93.000 kvadratmeter, 200 butiker och 3.000 anställda.

Tänk om man kunde utnyttja skillnaderna. Olikheter har historiskt sett visat sig vara goda krafter för utbyte och integration.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Kort sagt: Invigningen av Emporia är en jättehändelse i Malmö, men i stort sett okänd på Själland. Det beror inte […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.