Genom sina pensionspengar är närapå varje svensk delägare i fjolårets mest bespottade företag. Bakom Carema står riskkapitaldoldisen Triton, som i veckan försökte lägga vantarna på Findus och redan äger en miljardkoncern som nyligen flyttade huvudkontoret till Malmö.
I första scenintervjun gav delägaren Magnus Lindquist sin syn på Carema-skandalen. Budskapet var klart — det fanns ingen vanvård, misstaget var bristen på kommunikation.
Advokatbyrån Moll Wendéns stora sal var fullsatt när Magnus Lindquist äntrade scen under tisdagsmorgonen för en intervju med Rapidus vd Jan Wifstrand. På Triton ansvarar Lindquist för investeringarna i Norden. Med bakgrund inom Autoliv och Perstorp var det han som till stor del fick bära hundhuvudet när ett något yrvaket riskkapitalbolag plötsligt fick alla mediers strålkastare riktade mot sig samtidigt.
Hur trevande mediestrategin faktiskt var märks på snacket som gick på Tritons kontor.
— Nu måste vi nog dra igång en riktig hemsida, det var ungefär på den nivån. Vi har inte varit ute och pratat med allmänheten. Det gör att det finns många missuppfattningar kring vad vi står för. Vi hade en strategi att inte synas men fick omvärdera den, säger Magnus Lindquist.
Att det fanns enheter inom Carema med problem var känt redan innan Triton klev in som ägare i början av 2010. Utan omsvep medger Magnus Lindquist att det begicks fel även därefter. Men då rörde det sig inte om vanvård, han lyfter istället fram att hög personalomsättning som ledde till att utbildningen blev bristande, samt misskött tidsrapportering.
När det gäller de uppmärksammade, enskilda fallen menar Magnus Lindquist däremot att det var fråga om felaktiga tidningsuppgifter.
— I princip allt, 99 procent, av det som rapporterades var fel. Men vi kom inte ut med det budskapet. Det slutade med att vi fick köpa annonsplats.
Under den värsta stormen publicerades uppåt 80 artiklar om dagen kring skandalen. Senare kom Dagens Samhälle att kritiskt nagelfara DN:s rapportering om turerna kring Carema. Att det skulle vara resultatet av en mer genomtänkt mediestrategi från Tritons sida förnekar Magnus Lindquist.
— Vi hade tur. Vi betalade varken Dagens Samhälle eller Expressen, som faktiskt körde motsvarande artikel och tillhör samma koncern som DN.
Hur mycket turerna kring Carema kommer att kosta Triton är inte klart ännu. Fler röster kräver nu att riskkapitalbolagen ska stängas ute när kommunerna gör vårdupphandlingar.
— Jag påstår att facit av den affären är att ni har en uppförsbacke som är enorm i alla fall i delar av Sverige, säger Jan Wifstrand.
— Det är ett lätt val att inte välja Carema. Fram till krisen tog vi flest anbud på kvalitet under flera år, sedan dess har vi noll nya kontrakt inom äldreomsorg, säger Magnus Lindquist.
Drygt en tredjedel av kapitalet som Triton förvaltar kommer från pensionspengar. Exakt vilka pensionsfonder det rör sig om är inte offentligt även om vissa har valt att bekräfta det. Magnus Lindquist medger att ledningen kunde varit bättre på att lyfta fram vilken nytta Tritons vinster gör, men säger samtidigt att avtalen med pensionsfonderna sätter begränsningar.
Nu är Carema bara ett av Tritons 24 portföljbolag. Ett som är betydligt mer anonymt är DSVM Group, som sedan några månader tillbaka har huvudkontor i Malmö. Bolaget, med tidigare Volvo-ordföranden Finn Johnsson som ordförande, arbetar inom miljösanering och logistiklösningar i Sverige och Danmark. Koncernen har mer än 900 anställlda och omsatte förra året över fyra miljarder kronor.
I veckan kunde det blivit ytterligare ett innehav med Skåne-anknytning i Tritons portfölj, men planen att köpa Findus gick i stöpet.
— Vi tyckte att Findus har varit misskött. I samband med att företaget fick ekonomiska problem gick vi till bankerna och sa att vi kunde skjuta till mer kapital. Det slutade med att bankerna gick med nuvarande ägaren Lion Capital. De valde den enklaste vägen, säger Magnus Lindquist.
Att döma av Magnus Lindquists svar är det ett nytt öppet och kommunikativt Triton som reser sig efter Carema-skandalen. Likväl ringer det varningsklockor hos den beläste. I Strindbergs Röda Rummet står Sjöförsäkringsaktiebolaget Triton på minst sagt skakig grund och journalisten Arvid Falk från tidningen Rödluvan skickas för att bevaka bolagsstämman. Som en påminnelse om medias vakande blickar får Magnus Lindquist med sig ett inramat foto på Arvid Falk från filmatiseringen av Röda Rummet.
Text: Joel Persson
Bild: Patrick Persson
Frukostmötet hos Moll Wendén i Malmö var som vanligt fullbokat.
Malmös kommunstyrelseordförande Ilmar Reepalu diskuterar
med Tritons Magnus Lindquist och Rapidus Jan Wifstrand.
Malmö stads näringslivschef Pehr Andersson och Mats Hansson från Grayling | Anne Barbosa, People Impact, och Monica Hildingsson, WSP |
Peter Jansson, One Point Entry, och Helena Nord, Moll Wendén Advokatbyrå | Ulf Norrstam, C3M, och Per-Olof Nilsson minglade hos Rapidus |
Magnus Hansson, European House of Beds, och Olof Andersson, Grant Thornton | Ulrika Steiner, Steiner Management, och Arne Viktorsson, Explizit |
Maria Carlsson, E.on, och Mie Jernbeck, Mentor International | Angela Hultberg, Sofia Svensson och Anna Sandell, alla från Lars Weibull |
Gitte Leger och Mette Leger, GrowHr | Milja Ekdahl, Moll Wendén Advokatbyrå, och Stefan Olofsson, SEB |
Karin Ebbinghaus, Vinge, och Suzanna Almgren, Alumni | Nina Fryxelius, Sparbanken Öresund, och Inga-Lill Lellky, Giraffa |
Kristin Olsson, Vergic, och Pernilla Prabert, DVLP Management & Consulting | Björn Hallerborn och Mikael Sjöblom, båda från pr-byrån Aspekta |
Henrik Joelsson, Swedbank, och Eva Ohlstenius, Connect Skåne | Marianne Eggert, Briggen, och Elisabet Ottosson, Rapidus |