torsdag 28 november 2024

inloggad som

Stark svensk krona utmanar Öresundsregionen

Kort sagt: Det går inte längre att locka danskar till Skåne för att shoppa i svenska pesetas. Den stärkta svenska kronan innebär dramatiska utmaningar och Öresundsintegrationen måste nu hitta en version 3.0. Kompetens, nätverk och kritisk massa är viktigare än någonsin.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

Sedan Öresundsbron öppnade för tolv år sedan har den svenska kronan aldrig varit så stark. Sett från Danmark kostar kronan i dag 91 öre jämfört med 65 öre 2009.

Utvecklingen är en minst sagt ljum upplevelse för de 20.000 pendlare som tidigare fick lön i köpstarka danska dollars. Och för shoppingglada danskar återstår nu bara fördelen att bilarna fortsatt är billigare i Sverige och att restauranger och livsmedel bara har halva momsen.

Därför står vi inför en rad nya utmaningar på integrationsområdet:

* Det behövs nya argument för att få folk att flytta över Sundet. Pendlarna är viktiga ambassadörer för möjligheterna med Öresundsregionen, men när arbete över Sundet nu måste motiveras med annat än lönekuvertet har facket, arbetsgivarföreningar och andra organisationer en nyckelroll. De måste stärka samarbetet sinsemellan. Erbjuda övergångsregler för pendlare, samarbeta om rekrytering och praktikaliteter så att exempelvis dubbelbeskattning undviks. Intresseorganisationerna behöver också förbättra marknadsföringen av potentialen med en gemensam arbetmarknad.

* Kulturellt saknar Öresundsregionen samhörighet och ett internationellt varumärke. Vi har avvaktat varandra istället för att förena krafter. När kostnadsläget nu håller på att utjämnas och bör Wonderful Copenhagen fusionera med Skånes turistorganisationer så att vi får en gemensam plattform för marknadsföring, inte minst ur internationellt perspektiv.

* Även på shoppingområdet behövs nytänkande. Ett intressant exempel är utvecklingsbolaget Steen & Strøm som driver megacentret Fields i Ørestad, och från den 25 oktober även Emporia i Hyllie. Danska kunder är inte fokus för Emporia, trots närheten, men om de två centren kunde komplettera varandra istället för att ignorera varandra i skräck för att den ena stjäler den andras kunder, skulle det finnas möjligheter för tillväxt. Också de två stadskärnorna i Köpenhamn och Malmö behöver samarbeta istället för att slåss.

* För några veckor sedan berättade Rapidus att valutakursen pressar svenska konsultbolag, som kastar in handduken i Köpenhamn för att konsulterna inte är lika billiga som förr. Storkoncerner som Cybercom och HiQ ser den danska marknaden som ett problembarn. Men kom in i matchen! Det är kompetens som tjänsterna ska säljas på, inte bara pris. Valutautjämningen gör att danska konsulter nu också kan konkurrera på den svenska marknaden, vilket är bra för kunderna.

* Vid stora evenemang i Öresundsregionen, som Eurovision Song Contest i Malmö nästa år, måste organisatörerna lära sig tänka på ett nytt sätt. Malmö och Skåne får ökade intäkter, men när kurserna utjämnas finns ännu ett argument för att hela regionen ska få nytta av stora arrangemang. För Malmö är det ett säljargument att besökare får Köpenhamn på köpet. Och stora evenemang ska framöver användas just som en långsiktig möjlighet att bygga ett varumärke för regionen. Förundran var nämligen stor i Stockholm över att Eurovision Song Contest gick till Malmö. Om Malmö ska ha sådan framgång ännu en gång behövs uppbackning. Den bör komma från Köpenhamn.

* Svensk ekonomi går relativt bra, medan den danska ligger i botten. Valutautjämningen gagnar regionen genom att stärka den danska ekonomin, när den ökar exporten till Sverige. Det skapar en mer harmonisk Öresundsregion där vi agerar på lika villkor.

Alla dessa förhållanden bryter en konstgjord andning på Öresundsintegrationen, i form av ett rikt Västeuropa (Själland) gentemot ett fattigt Öststatsland (Skåne). Integrationen behöver återuppfinna sig själv i en 3.0-version där kompetens, nätverk, kritisk massa och tätt samarbete blir viktigare än att danskar fortsatt med fördel kan dammsuga godishyllan på ICA.

Tätare samarbete gäller handels- och Öresundsorganiationer, politiker och branschföreningar — om integrationen inte ska avstanna tills nästa gång luften går ur en av våra valutor.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Kort sagt: Det går inte längre att locka danskar till Skåne för att shoppa i svenska pesetas. Den stärkta svenska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Lindab kapar 180 tjänster

    Den svaga byggkonjunkturen ställer till det för Lindab. Ventilationsbolaget drar i handbromsen för att stärka lönsamheten och anpassa de fasta kostnaderna. Det innebär att 180 heltidstjänster ryker.

  • … men Klara Bo planerar storaffär

    Det skånska fastighetsbolaget Klara Bo planerar att köpa bostäder i Helsingborg för drygt 800 miljoner kronor. Därför är det dags för en nyemission på nästan halva beloppet. Klara Bo:s vd Andreas Morfiadakis förklarar varför de nu vågar vara offensiva.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    ,
    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Beamonics prisas för gasanalys

    Lundabolaget Beamonics, som deltagit i vår podd Lejonkulan, kammar hem pris på branschgala i Göteborg för att snabbt lyckats gå från forskning till kommersialisering.