För att vinna värdskap för storevenemang som OS räcker det inte bara att bearbeta de yttersta beslutsfattarna. Det handlar lika mycket om att få med sig en bred opinion på hemmaplan.
Det menar PR-gurun David Hornby, som på torsdagsmorgonen gästade Rapidus frukostmöte i Båstad och gav en inblick i det taktiska spelet bakom sommar-OS i London som börjar om ett par veckor.
De drygt hundra ledamöterna i Internationella Olympiska Kommittén fattade beslutet att London får OS 2012 för nästan exakt sju år sedan. Den avgörande kvällen i Singapore hade föregåtts av år av kampanjarbete på olika nivåer. Dåvarande premiärminister Tony Blair tillskrivs stor betydelse för att det gick som det gick, men David Hornby är generellt skeptisk till politikernas inflytande i dessa processer.
— Sportarrangemang planeras under så väldigt lång tid. Politiker hinner komma och gå. De kan fixa sjukhus och vägar, men har svårare med mjuka tillgångar. Stora evenemang kräver långsiktigt tänkande, sa David Hornby på frukostmötet.
Han driver idag PR-byrån Why Not, men var tidigare commercial director för Visit London och en av nyckelpersonerna i kampanjen för London-OS.
Arbetsgruppen valde att fokusera på ungdomar.
— Den viktiga historian att berätta var hur OS skulle komma att inspirera nästa generation av brittiska ungdomar att intressera sig för sport.
Den tidigare mästaren i medeldistanslöpning, Sebastian Coe, stod i spetsen för kandidaturen. Han ägnade mycket tid åt att personligen övertyga IOK-ledamöterna.
— Men en av de viktigaste faktorerna är ändå att det egna landet stödjer ditt anbud. Där gäller det att driva en kampanj riktad mot befolkningen och näringslivet.
Jättearrangemang som OS kräver nämligen ansenliga investeringar från samhällets sida. I London har bland annat infrastrukturen rustats upp senaste åren.
David Hornby drog storpublik till frukostmötet på Pepes Bodega, som Rapidus arrangerade tillsammans med Sparbanken Öresund. I minglet syntes bland andra fastighetsveteranen Lars Rosvall, styrelseproffset Caroline Sundewall, Gekås VD Boris Lennerhov, Aspektas vice VD Thomas Pålsson och Huaweis platschef i Lund, Tord Wingren.
Klicka här för ett snabbt bildspel från morgonen i Båstad.
Kristian Svensson