lördag 30 november 2024

inloggad som

Krämnörden som satsar allt på företagande

KL2012_0413-082815__MG_9680
En av huvudingredienserna i Emma Wiklunds hudkrämer: skånska sockerbetor

Under 90-talet tillhörde Emma Wiklund modellvärldens absoluta toppskikt med dagsarvode i nivå med fotbollsproffsen. Sedan två år tillbaka satsar hon på kosmetikbranschen där hon med egen kraft etablerat varumärket Emma S. Företagsinkubatorn Mincs lokaler var sprängfyllda när supermodellen Emma Wiklund gästade Rapidus frukostmöte och berättade om entreprenörskapets osminkade vardag.

Redan andra verksamhetsåret, som sträcker sig över 18 månader, har bolaget Emma S omsättning gått från noll till sju miljoner kronor, med svarta resultatsiffror. Varumärket har fått god draghjälp av ett samarbete med Åhléns. Men för Rapiduspubliken berättar Emma Wiklund, tidigare Sjöberg, att det var nära att projektet förverkligades i ett helt annat format redan under tiden som supermodell i Paris.

— Jag har alltid varit en krämnörd. På den tiden fanns det inte digitalkameror med möjlighet att retuschera fotona så hyn var väldigt viktigt. Men när vi diskuterade det då var hela upplägget att någon annan skulle göra det och äga namnet medan jag fick en provision, det fanns till och med skisser på förpackningar. Det var inte min affär och i dag är jag glad att jag inte hade tid att göra det då.

Hittills har drygt fyra miljoner kronor investerats i verksamheten där Emma Wiklund själv är största ägare. Första året jobbade hon helt oavlönat.

— Vi har varit tuffa med att hålla nere kostnaderna. Jag har aldrig jobbat så mycket och fått så liten lön. Men det kommer hända väldigt mycket strategiskt med Emma S det närmaste året, säger hon.

Med sig i arbetet har hon Nora Larssen från investmentbolag Nordstjernan, som Emma lärde känna genom sitt arbete i Lindex. Den styrelsedörren öppnades efter att hon gjort modelluppdrag åt klädtillverkaren.

— Det var en väldigt ovanlig förfrågan med tanke på min bakgrund. Jag tycker det var modigt av valberedningen. Från min pappa, som hade lång erfarenhet från styrelsearbete, fick jag rådet att ställa frågan vad de vill de få ut av mitt arbete. Och vad de sa var att de ville komma närmare modet. I och med att jag hade jobbat med Lindex kläder hade jag redan många åsikter vilket gjorde att det kändes tryggt, säger Emma Wiklund.

I samband med att hon fick sitt styrelseuppdrag i Lindex hade också Christer Gardells riskkapitalfond Cevian gått in som ägare. Börskursen sköt i höjden och Wiklund banade väg för att Lindex började locka en yngre målgrupp — från att ha varit närmare KappAhl än HM.

2007 blev finska börsbolaget Stockmann ny ägare för Lindex, detta efter att styrelsen nobbat ett bud från KappAhl. Än är det kanske något tidigt att tänka på en exit-strategi för Emma S. Men när Jan Wifstrand, som leder samtalet, frågar om det är aktuellt att sälja om några år är Emma Wiklund inte helt avvisande.

— Först tänker jag – nej inte släppa mitt bolag. Men man ska aldrig stänga den dörren, ifall L’Oréal om tolv år kommer med ett bud på ett par hundra miljoner kronor så får jag givetvis tänka på det. Just nu är det fantastiskt roligt att bygga något, säger Emma Wiklund.

KL2012_0413-084317__MG_9764

Som dotter till nyligen bortgångna företagsledaren Per-Olof Sjöberg, tidigare vd för Göta bank och Husqvarna, var vägen in i modellbranschen långt ifrån självklar. Målet var att läsa internationell ekonomi på universitetet. Men efter en seger i svenska Miss Hawaiian Tropic, där Ulf Lundell satt i juryn, öppnades vägen för en spikrak modellkarriär som kröntes med Versaces catwalk i Milano.

Även om vardagen numera kretsar kring hennes bolag är det modellandet som har gjort Emma Wiklund till en världskändis och i Sverige är hon högst närvarande genom en kampanj med Telia. Hon kan fortfarande dra nytta av sin modellkarriär, det är inte alla nystartade sminkmärken som direkt får en egen hylla på Åhléns, men hon är inte sen att kritisera modebranschens baksidor.

— En av de saker som gjorde dig världsberömd var en musikvideo med George Michael där jag får säga att du ser lite speciell ut. Är det inte väldigt mycket objektifiering i modebranschen? frågar Jan Wifstrand.

— Jo men det är inget nytt. Det är inte en bransch för alla. Och när det gäller idealen är det extremt mycket magrare kroppar i dag. Jag hade inte fått ett jobb nu med den kroppen jag hade då. Jag skulle inte låta min dotter bli modell och jag tycker att det borde finnas en 18-årsgräns för yrket, säger Emma Wiklund.

Text: Joel Persson
Bild: Kristoffer Lindblad

KL2012_0413-085545__MG_9808

KL2012_0413-082452__MG_9623 KL2012_0413-082540__MG_9637
KL2012_0413-075732__MG_0839 KL2012_0413-075017__MG_0810
Charlotta Löfving och Christel Green Jiohnsson, Absalon; Jenny Jastrell, Ideon Science Park Maria Moberg, Moll Wendén; Kristina Zillman, Conisco
KL2012_0413-075115__MG_0811 KL2012_0413-080613__MG_0886-2
Marcus Kleine, Academic Search; Nina Holst, Proffice Life Science Pehr Anderson, Malmö stad; Ola Sellert, Trägårdh advokatbyrå
KL2012_0413-080924__MG_0905-2 KL2012_0413-075429__MG_0833

David Klose, Moll Wendén; Mats Hägerfors, Bulls Eye Search; Kristian Svensson, Rapidus

Stefan Dahlin, Ernst & Young; Thomas Carlsson, Ideon; Helena Nord, Moll Wendén

KL2012_0413-075302__MG_0825 KL2012_0413-080008__MG_0854
Lars Lanker, Sigma; Ulf Bonde; JRS Asset Management; Dennis Axnér, South East Alexandra Gajic, Sparbanken Öresund; Lars Andersson, Skurups Sparbank
KL2012_0413-080540__MG_0876-2 KL2012_0413-074925__MG_0799
Maria Montgomerie, Industrifonden; Bodil Rosvall Jönsson, MINC Sofia Tholerus, Ikano kontor; Andreas Lundberg, Skanska
KL2012_0413-080708__MG_0892-2 KL2012_0413-075216__MG_0821
Petra Birkhofer, MINC; Mikael Voltaire, Coeli

Thomas Barge, Tretton37; Anders Haskel, Haskel konsult


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad